Kristian Gaardsøe - formand i FOA Nordjylland
Kristian Gaardsøe, formand i FOA Nordjylland.
Foto: Inge-Marie Krøier

Jobgaranti, fleksibel arbejdstid og fuldtidsstillinger skal skaffe flere SOSU'er i Aalborg

FOA Nordjylland og Aalborg Kommune er gået sammen for at skaffe flere SOSU'er til kommunen. Midlerne er blandt andet forsøg med fleksibel arbejdstid, flere fuldtidsstillinger og ansættelse af ufaglærte, som ønsker at snuse til faget.

Den nye rammeaftale mellem FOA Nordjylland og Aalborg Kommune skal gøre det mere attraktivt at arbejde inden for ældre- og sundhedsområdet. Aftalen forpligter begge parter til at gøre arbejdsvilkårene mere fleksible og giver ufaglærte bedre mulighed for at snuse til faget, inden de beslutter sig for at gå i gang med en SOSU-uddannelse. Målet er at vende udviklingen med færre ansøgere til SOSU-uddannelserne og øge antallet af faglærte medarbejdere.

Fælles glæde over fuldtidsstillinger, fleksibel arbejdstid og jobgaranti

- Vi har store forventninger til udbyttet af vores fælles aftale, som giver os en række nye muligheder for at gøre ældre- og sundhedsområdet mere attraktivt. Vi vil for eksempel fremover slå alle SOSU-stillinger op som fuldtidsstillinger, og vi vil skabe flere studiejobs ved i højere grad end tidligere at bruge læge- og sygeplejestuderende som afløsere, når det er muligt, forklarer rådmand Jørgen Hein fra Ældre- og Handicapforvaltningen.

Rådmanden har også store forventninger til en ny mulighed for lokalt på enkelte arbejdssteder at lave forsøg med mere fleksible arbejdstider:

- Vi forestiller os, at nogle medarbejdere måske hellere vil arbejde i længere skift i weekenden mod så at have færre weekendvagter, forklarer rådmand Jørgen Hein som et eksempel på et af de mulige forsøg med mere fleksibel arbejdstid, som aftalen åbner mulighed for.

Også hos FOA Nordjylland er der stor tilfredshed med den fælles aftale:

- Jeg glæder mig over aftalen, da den indeholder mange gode aspekter og initiativer. Ufaglærte bliver uddannet og der gives bedre muligheder for allerede ansatte, herunder tilbydes alle fremover fuld tid. Jo, jeg ser frem tid udmøntning af aftalen, udtaler formand i FOA Nordjylland, Kristian Gaardsøe.

Den nye aftale giver mulighed for, at ufaglærte kan blive ordinært ansat i op til tolv måneder med garanti for en uddannelsesplads og efterfølgende ansættelse, hvis de ønsker det og opfylder kravene til optagelse på uddannelsen. På den måde kan den ufaglærte prøve faget af i en periode, inden han eller hun beslutter sig for at gå i uddannelse. Det første hold på 14 ufaglærte starter allerede i år. Projektet er et samarbejde mellem Jobcenter Aalborg, FOA Nordjylland og Ældre- og Handicapforvaltningen.

Markering af rammeaftalen

Den nye aftale bliver underskrevet torsdag den 14. marts kl. 15:30 af formand for FOA Nordjylland Kristian Gaardsøe og rådmand Jørgen Hein hos Ældre- og Handicapforvaltningen på Storemosevej 19 i Vodskov.

Aftalen træder formelt i kraft den 1. april 2019.