Annette Ottosen, fællestillidsrepræsentant
Annette Ottosen og Co. har sendt et åbent brev til Aalborg Byråd på vegne af AMR, FTR og TR i FMU i familie- og beskæftigelsesforvaltningen.
Foto: Pia Pedersen

Bliver analyse krumtap for sparekatalog på beskæftigelsesområdet?

Åbent brev til Aalborg Byråd på vegne af AMR, FTR og TR i FMU i familie- og beskæftigelsesforvaltningen.

BUDGET: Der blev på Magistratsmøde 2. september truffet beslutning om at igangsætte et analysearbejde, udført af et eksternt konsulentfirma, omkring beskæftigelsesområdet. Dette med henblik på at udarbejde et markant lavere budgetforslag for området i 2020 til brug ved byrådets budgetseminar.

Vi kan ud fra referatet af magistratsmødet læse, at rådmand for familie- og beskæftigelsesområdet Mai-Britt Iversen ikke deltog på mødet, så der var dermed ringe mulighed for at kunne argumentere for en eventuel anderledes proces.

Det undrer os, at I beslutter jer for at lave en sådan analyse for et område så tæt på budgetlægningen.

Det undrer os endvidere, at I ukritisk vælger at sætte analysen, som reelt er et forslag til et sparekatalog, i spil til budgetlægningen. Et sparekatalog, der beskriver en besparelse på op til 112 millioner kroner, hvilket fører til en reducering på 92 stillinger for området.

Vi ser det som en fuldstændig mangel på og tilsidesættelse af Aalborg Kommunes personalepolitik ”4 for fællesskabet” i forhold til den proces, I har valgt at igangsætte og den tidsramme, der ligger deri. I den anbefalede proces afspejles det ikke, at der arbejdes efter at forsøge at leve op til de 4 elementer i politikken: Helhed og sammenhænge, det skal give mening, inddragelse og tværfaglighed og vi er gensidigt fleksible.

Dette sagt velvidende, at processen er en politisk beslutning - men vi er vel alle en del af Aalborgs DNA og udvikler os sammen?

Vi ser tydeligt, at den tidsramme og proces I har igangsat, har gjort noget ved det psykiske arbejdsmiljø og ved arbejdsglæden i de berørte områder. Det er det vi får beskrevet fra vores kollegaer, der er bekymrede for deres fremtidige arbejdsliv. Er det den måde, man ønsker at gribe processen an, og er det, medarbejderne i Aalborg kommune kan forvente sig fremover?

Ambitionen om skabe Danmarks bedste arbejdsplads ligger i givet fald langt ude i fremtiden!

Vi forventer, at lignende effektiviseringsanalyser i forhold til budgetprocessen igangsættes med en positiv tilgang til rettidig omhu, og ikke kvart i lukketid - og dette særligt når besparelserne har så voldsomme dimensioner, som det ses her.

På vegne af AMR, FTR og TR i FMU i familie- og beskæftigelsesforvaltningen