Lidt om mén og godtgørelse

Hvad er mén, og hvornår udbetales der godtgørelse for varigt mén? En kort gennemgang fra KLS’ arbejdsskadekonsulent

Kære medlemmer

De fleste af jer, som har en verserende sag ved arbejdsskademyndighederne, er formentlig bekendt med, at arbejdsskademyndighederne bl.a. træffer afgørelse om det der hedder varigt mén, efter at en arbejdsskade er blevet anerkendt.

Denne artikel er ment som en kort genopfriskning af, hvad det vil sige at have mén som følge af en arbejdsulykke eller ifm. en erhvervssygdom, og hvornår at en mén grad er så tilstrækkelig stor til at den kan udløse en godtgørelse, når sagen behandles ved arbejdsskademyndighederne. Endelig vil artiklen kort redegøre for, hvad I som medlemmer skal gøre, hvis I oplever, at jeres gener forværres, efter I fået fastsat jeres mén.

Hvad er mén?

Fagpersoner vil beskrive mén, som en [1]medicinsk bedømmelse af den daglige ulempe i den personlige livsførelse, som en skade har medført”. Det er således de fysiske- eller psykiske gener, som I skal leve med, som følge af arbejdsulykken- eller erhvervssygdommen. Ved vurderingen af, hvor høj en mén grad arbejdsskaden har medført, vil arbejdsskademyndighederne først- og fremmest kigge på skadens omfang- og følger. Arbejdsskademyndighederne vil særlig lægge vægt på lægelige oplysninger, udtalelser fra speciallæger samt journal oplysninger.

Hvornår udløser varigt mén en godtgørelse?

For at I som medlemmer og tilskadekomne kan få udbetalt en godtgørelse for jeres mén, kræver det, at arbejdsskaden er anerkendt efter arbejdsskadesikringsloven, at tilstanden er varig, at I oplever gener- og ulemper som følge af arbejdsskaden, samt af ménet udgør mindst 5%. For så vidt angår, at tilstanden skal være varig, betyder det, at I ikke oplever en forbedring af generne som følge af den behandling I modtager, eller som følge af, at skaden- og generne forbundet hermed, heler af sig selv. Skadens følger vil oftest først kunne ses 3-12 måneder efter skadedatoen.

Når arbejdsskademyndighederne vurderer hvordan ménet skal fastsættes, vil de sammenholde ménet med mén tabellen. Mén tabellen er en vejledende tabel, som indeholder den vejledende mén procent for de skader- og sygdomme, som en given arbejdsskade nu har medført.

Såfremt skaden- og generne ikke fremgår af tabellen, fastsætter myndighederne ménet skønsmæssigt.

For at I kan få tilkendt en godtgørelse for jeres mén, kræver det, at arbejdsskademyndighederne har vurderet, at jeres mén skal fastsættes til mindst 5%. Alt under 5% udløser ingen godtgørelse.

Hvis skal I gøre hvis I allerede har fået fastsat en mén grad, men I oplever, at generne bliver værre?

FOA/KLS behandler en del sager, hvor vores medlemmer for nogle år siden, har fået fastsat en mén grad, fået tilkendt en godtgørelse, men oplever nu forværring. I sådanne tilfælde, vil det være relevant at overveje, om der skal søges om genoptagelse af den oprindelig afgørelse om mén. For at en genoptagelsesanmodning skal føre til en egentlig genoptagelse, kræver det dog, at der foreligger en vis form for lægelig dokumentation på, at jeres gener har udviklet sig til det værre. I skal derfor huske at gå til lægen, lige så snart at I oplever en forværring af jeres eksisterende gener. Husk også, at der som udgangspunkt er en genoptagelsesfrist på fem år fra arbejdsskademyndighedernes første afgørelse.

HUSK at I som medlemmer altid kan kontakte KLS’ arbejdsskadekonsulent, såfremt I ønsker at drøfte fastsættelsen af jeres mén, eller hvis I oplever forværring af jeres gener, og ønsker at drøfte mulighederne for anmodning om genoptagelse.  Arbejdsskadekonsulent Michelle Khaleque, kan kontaktes på 46971512.

[1] https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/forsikringsmedicin/forsikringsmedicin/varigt-m-n/