Varmt og ubekvemt SOSU-arbejdstøj er et arbejdsmiljøproblem

SOSU-personalet i Aarhus Kommune kritiserer deres nye arbejdstøj, og FOA Århus vil rejse kritikken i de forskellige samarbejdsfora, hvor fagforeningen vil kræve, at ledelsen finder en løsning.

- Hvis ledelsen vil have, at social- og sundhedspersonalet går i uniform, så skal Aarhus Kommune selvfølgelig sikre, at arbejdstøjet er i orden, understreger Inge Jensen Pedersen, FOA Århus formand.

Tidligere arbejdede ældreplejens ansatte i deres eget tøj og fik et mindre beløb for det, men i foråret fik de uniformer, som mange ansatte er utilfredse med. Tøjet er delvist lavet af kunststof, og personalet kritiserer det for at være ubehageligt og for varmt i sommervarmen og frygter samtidig, at det til vinter vil være for koldt. Tøjet er også ubekvemt – nogle uniformsdele sidder for løst og andre for stramt, lyder kritikken.

- Ledelsen skal sikre, at arbejdet kan udføres sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Og det betyder, at arbejdstøjet skal passe til de forskellige årstider og ikke irriterer huden eller de ansatte på andre måder, siger Inge Jensen Pedersen.

Flere steder i Aarhus Kommunes ældrepleje har de ansatte på det seneste fået delvis dispensation fra uniformskravet, fordi det har været så varmt, og mange har været utilfredse. Men dispensationer løser ikke hele problemet, mener Inge Jensen Pedersen:

- Det er selvfølgelig godt, at ledelsen lytter. Men personalets klager handler ikke kun om varme, men også om meget andet. Og desuden skal der selvfølgelig være arbejdstøj til rådighed, der passer til forskelligt vejr – sol, regn og frost for eksempel - hvis man ønsker at uniformere personalet. Vi tager sagen op de steder, hvor repræsentanter for ledelsen og FOA Århus samarbejder, og der skal findes nogle gode og varige løsninger, fastslår FOA Århus formand.