Samsø tager stort skridt mod hurtigfærge til Århus

Kommunalbestyrelsen på Samsø har besluttet at få lavet kravspecifikationer til en hurtigfærge og vil bede en række værfter byde på opgaven.

Et flertal i Samsøs kommunalbestyrelse vedtog i går aftes, tirsdag d. 9. oktober, at sætte et hurtigfærgeprojekt i gang. Efter planen skal en hurtigfærge sejle mellem Sælvig og det centrale Århus, og den skal kunne rumme omkring 300 passagerer og 75 cykler. Færgen skal drivers af det kommunale Samsø Rederi, der i forvejen med succes driver færgeruten til Hou.

Kommunalbestyrelsens beslutning betyder, at Samsø Kommune nu vil bruge knap 600.000 kr. på at få lavet kravspecifikationer til en færge og på en udbudsproces. Samtidig vil kommunen undersøge om Aarhus og Odder kommuner samt en eller anden form for statslig pulje vil bidrage til at drive en hurtigfærgerute. Der er mulighed for, at hurtigfærgen på nogle afgange kan sejle inden om Tunø, der er en del af Odder Kommune.

Det er et flertal på seks stemmer, Socialdemokratiet og SF, bag beslutningen, men fem kommunalbestyrelsesmedlemmer fra Venstre og Det Konservative Folkeparti stemte i mod.

I februar tager kommunalbestyrelsen endelig stilling til, om hurtigfærgen skal bygges, men gårsdagens beslutning er udtryk for, at kommunalbestyrelsens flertal tror på projektet, understreger Samsøs borgmester Marcel Meijer:

- Når vi bruger så mange penge på det, så vil vi det også. Der er et driftsscenarie, som kræver et tilskud på 2 mio. kr. årligt, og dem tror jeg på, at vi selv kan skaffe. Og så må vi se, hvad vi kan bygge på med finansiering andre steder fra, siger han.

Driftsscenariet til 2 mio. kr. betyder, at hurtigfærgen vil sejle i ottemåneders drift fra marts til og med oktober, mens et andet driftsscenarie viser, at helårsdrift vil koste et tilskud på 3,6 mio.

Det er FOA Århus, der organiserer skibsassistenterne ved Samsø Rederi – og i øvrigt også på Tunø-færgen, og formanden for Teknik- og servicesektoren i fagforeningen, Bente Mikkelsen synes, at hurtigfærgeprojektet er spændende.

- Det bliver interessant at se præcis, hvordan det ender. Jeg tror på, at en hurtigfærge kan blive et godt supplement til de eksisterende færgeruter, siger hun.