Om at få efterløn i udlandet

Du kan frit få din efterløn med til landene inden for EØS-området samt Grønland, Færøerne og Schweiz. Er opholdet midlertidigt, dvs. en sammenhængende periode på højst 3 måneder, får du efterløn på normal vis. Er det ikke et midlertidigt ophold, skal du have efterløn efter særlige regler.

Bor eller opholder du dig i andre lande end EØS-området, Grønland, Færøerne og Schweiz, er der en tidsbegrænsning på 3 eller 6 måneder.

Læs om reglerne ved at klikke på de tre emner herunder:

Giv besked når du rejser og kommer retur

Husk altid at give os besked, før du rejser, og når du vender hjem, så vi kan vejlede dig. Du kan både bo og arbejde i et andet EØS-land, i Grønland, på Færøerne eller i Schweiz, mens du får efterløn. I alle andre lande kan du opholde dig midlertidigt i sammenlagt tre måneder hvert kalenderår, uden at det får betydning for din efterløn. Du kan læse mere om at få efterløn i udlandet her.

Hvis du har haft arbejde eller har været arbejdsløshedsforsikret i udlandet, kan det have betydning for din ret til efterløn.
Læs om retten til efterløn efter arbejde eller forsikring i udlandet her.

Reglerne
Læs lovgivningen på området her.