Pressemeddelelse

FOA: Systematisk fusk i DK-Pleje

Det er fusk, fup og svindel, der præger hverdagen i det skandaleramte pleje-firma DK-pleje.

Fagbladet FOA har fået stillet flere måneders kørelister fra 2016 fra DK-Pleje til rådighed. Kørelisterne dokumenterer en systematik, hvor plejekrævende ældre enten aldrig eller sjældent får den visiterede tid. Der tegner sig også et helt systematisk billede af, at ældre, der er visiteret til hjælp fra to hjemmehjælpere, kun hjælpes af én.

 

Forholdene er af en sådan karakter, at FOAs forbundsformand Dennis Kristensen nu kalder det for systematisk fusk og svindel.

 

”Det er rystende. Jo mere, der kommer frem om DK-Pleje, jo flere skeletter rasler der ud af skabene. Dette her er ikke blot unøjagtigheder eller fifleri. Det ligner i den grad svindel,” siger Dennis Kristensen.

 

”Firmaet har i forvejen systematisk snydt de ansatte for løn, tillæg og pension, samtidig med at de har bildt seks storkøbenhavnske kommuner ind, at de fulgte betingelserne om at betale på det niveau, som er det almindelige i ældreplejen. De har brudt kontrakten med Lyngby-Taarbæk kommune om at anvende uddannet arbejdskraft. Og nu viser det sig, at de helt systematisk har skåret ned i den tid, de ældre har fået tildelt,” siger Dennis Kristensen.

 

Han tilføjer, at de nye oplysninger om, at mange ældre er blevet snydt, bør få de berørte kommuner, som har anvendt eller fortsat anvender DK-Pleje, til at kulegrave, om der er tale om et strafbart bedrageri fra firmaets side.

 

”Kommunerne anvender skatteborgernes penge til velfærd for de ældre. De penge skal naturligvis ikke lande i DK-Plejes aktionærers lommer som en større ekstrafortjeneste, firmaet har svindlet sig til,” siger Dennis Kristensen.

 

Fagbladet FOA har gennemgået kørelister fra foråret 2016. Det er næsten helt systematisk, at borgere, der er visiteret til to hjælpere, har fået en - med deraf følgende sundhedsfaglig risiko for både borger og ansat, hvis der eksempelvis sker fald. Kørelisterne dokumenterer også meget entydigt, at der tages tid fra de ældre på forskellig vis. Et eksempel er for eksempel, at 2 gange 52 minutters rengøring er puttet oveni andre omsorgsopgaver samme dag, hvor der også bliver faktureret et såkaldt rengøringsklip på 30 minutter på samme borger.

 

Et andet eksempel kunne være, at der planlægges med så urealistiske kørselstider, at tiden går fra borgeren. Eksempelvis skal en rute fra Lyngby og Brøndby og tilbage igen tage ni minutter. Samme medarbejder skal senere fra Charlottenlund til Dragør og også tilbage igen på blot 20 minutter.

 

En række tidligere ansatte fortæller samstemmende til Fagbladet FOA, at de groft opskruede kørelister anvendes som faktureringsgrundlag over for de enkelte kommuner.

 

Læs mere: Plejefirma snyder systematisk borgerne