Én gang om året skal I have en drøftelse i arbejdsmiljøorganisationen på arbejdspladen eller i MED/AMO, hvor I blandt andet beslutter, hvad I særligt skal have fokus på omkring arbejdsmiljøet i det kommende år.
Arbejdsgiver har ansvaret for, at der hvert år bliver gennemført en arbejdsmiljødrøftelse. Men som AMR kan du være med til at huske din arbejdsgiver på, at drøftelsen skal afholdes.
Arbejdsmiljørepræsentanten og de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i arbejdsmiljødrøftelsen.
Arbejdstilsynets guide til den årlige arbejdsmiljødrøftelse
Forbered dig – gerne sammen med dine kolleger og eventuelle øvrige arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter.
Du/I skal have gennemlæst jeres APV og kende de vigtigste problematikker og efterfølgende skrive dem ind i dagsordenen.
Vær særligt opmærksom på om der er problemstillinger I ikke har fået løst. Og vær særligt opmærksom på problemer I har kortlagt gentagne gange.
Få hjælp i din lokale FOA-fagforening i forhold til råd om konkrete arbejdsmiljøemner, der kan være relevante at tage op til arbejdsmiljødrøftelsen.
Hvis der allerede er foreslået konkrete emner i HovedMED, som I skal behandle ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse (fx. voldsforebyggelse, håndtering af stress eller lignende), skal du sørge for at de emner kommer på dagsordenen.
Foreslå din leder at I sammen laver en dagsorden, hvor I også gerne involverer de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøgruppen og/eller arbejdsmiljøudvalget. Til den årlige arbejdsmiljødrøftelse i arbejdsmiljøorganisationen skal I have følgende på dagsordenen:
Ofte sker der det, at man kommer godt forberedt, men man har glemt den sidste og vigtige del af forberedelsen: Hvad er vigtigt at få ud af mødet? Husk at overveje dette inden drøftelsen.
AMR skal sikre, at der bliver udarbejdet et brugbart referat af aftalerne omkring det kommende års arbejdsmiljøindsats og samarbejde, så I har et fælles billede af, hvilke indsatsområder der er aftalt, og hvem der gør hvad.
Din arbejdsgiver skal skriftligt kunne dokumentere, at der har været en arbejdsmiljødrøftelse inden for det seneste år, hvis Arbejdstilsynet kommer på besøg. I afgør selv, hvordan I vil dokumentere, at I har holdt drøftelsen.
Efter mødet skal du være med til at fortælle kollegerne om, hvad der skal ske på arbejdsmiljøområdet det næste år.
Du skal løbende følge op på de aftaler, der blev indgået på mødet.
Se opgaver og værktøjer