Drop af velfærdslov er en mavepuster for velfærden

Regeringen må droppe velfærdsloven, da den ikke kan samle flertal om projektet, der skulle sikre, at pengene fulgte med, når vi i fremtiden bliver flere børn og ældre. ”Det er en mavepuster på fremtidens velfærd,” siger FOAs forbundsformand, Mona Striib.

De kommende år vil antallet af ældre og børn vokse, og det samme vil udgifterne til kernevelfærden.

Men trods flotte velfærdsløfter fra alle sider af det politiske spektrum, har det ikke været muligt for regeringen at sikre et flertal for en velfærdslov, så pengene fulgte med befolkningens udvikling.

- Det er en mavepuster på fremtiden velfærd. De fine skåltaler og løfter til ældre og børn er kastet på bålet, da det endelig gjaldt. Det er ikke bare trist, det er ekstremt alvorligt, fordi det skaber utryghed om udgifterne til vores kernevelfærd i fremtiden, siger forbundsformand for FOA, Mona Striib.

Den danske befolkning vokser med ca. 17.000 personer fra 2021 til 2022. For at opretholde det samme serviceniveau, skal der eksempelvis derfor bruges 1,25 milliarder kroner mere alene i kommunerne i 2022.

Mona Striib hæfter sig ved, at regeringen også uden Velfærdsloven fastholder ambitionen om, at det offentlige forbrug skal vokse i takt med befolkningsudviklingen.

- Det er ekstremt vigtigt. Men de kommende valg kommer i den grad til at handle om fremtidens velfærd, og om de vilkår vi byder ældre og børn. Det her problem går ikke væk, selv om flertallet pludselig fik kolde fødder, siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning