FOA: Vi skal holde fast, når vi lukker ned

Ny nedlukning stiller store krav til os alle. Ikke mindst frontpersonalet, siger FOAs formand, som opfordrer til forsigtighed og hensyn.

Et øget smittetryk omkring de store byer har nødvendiggjort en række yderligere restriktioner. Det meddelte statsministeren på et pressemøde i dag. De landsdækkende restriktioner bliver forlænget til udgangen af februar 2021. Og i 38 kommuner, som rummer omkring halvdelen af befolkningen, bliver der tale om en meget strammere nedlukning.

”Vi har frygtet, at det blev nødvendigt. Vi har nok også anet, at det blev nødvendigt. Nu lukker store dele af Danmark ned igen. Mange offentligt ansatte skal arbejde hjemme fra. Det gælder ikke for mange af FOAs medlemmer i daginstitutionerne, og i ældre- og sundhedssektoren. Deriblandt de mange, hvis opgave det er, gennem hygiejnisk rengøring, at holde smitten nede. De har alle været i frontlinjen siden marts. Det vil de desværre også være i måneder endnu,” konstaterer FOAs formand Mona Striib.

Hun opfordrer til, at alle danskere står sammen, og viser solidaritet med dem som er mest i farezonen under corona.

”Vi har brug for at passe på de ældre og syge, som vi ved, er særligt sårbare. Men vi skal også passe på dem, der passer på de svage. Derfor er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan og følger myndighedernes anbefalinger, særligt på plejehjem i daginstitutioner og i sundhedsvæsenet. Vi fandt ud af det i foråret, nu skal vi gøre det igen” siger Mona Striib.

Mona Striib understreger, at FOA fortsætter og styrker arbejdet med at rådgive og støtte medlemmerne i deres arbejde under corona.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning