FOA: Genåbningen af Danmark kræver særlig forsigtighed

FOA mener, at genåbningen af Danmark bør få Sundhedsstyrelsen til at indføre et særligt forsigtighedsprincip i bl.a. ældreplejen, ligesom Arbejdstilsynet opfordres til at komme på banen.

Den gradvise genåbning af samfundet gør det vigtigere end nogensinde, at vi har fokus på brug af værnemidler og undgår unødig smitterisiko, mener FOA, som repræsenterer store dele af frontpersonalet i sundhedsvæsenet og ældresektoren.

”Vi følger og stoler på Sundhedsstyrelsens retningslinjer, men efterhånden som samfundet åbner sig igen, stiger smitterisikoen. Ikke kun for sundheds- og plejepersonalet. Men så sandelig også for de mange syge og plejetrængende mennesker, vi passer på,” siger FOAs forbundsformand Mona Striib.
FOA modtager løbende eksempler fra medlemmer om manglende af værnemidler eller genbrug af værnemidler, og det bekymrer Mona Striib.

”Det er på tværs af alle fagområder i social- og sundhedsvæsenet, vi får meldinger. Ikke mange - men nok til at bekymre sig,” siger Mona Striib.

FOA opfordrer derfor Sundhedsstyrelsen til at anlægge et egentligt forsigtighedsprincip i deres vejledninger og retningslinjer.

”Genåbningen af Danmark kræver en særlig årvågenhed og efter min opfattelse et håndfast forsigtighedsprincip, hvor vi hellere gør lidt ekstra ud af beskyttelsen end risikerer borgere og ansattes liv og helbred. Vi ved for eksempel i dag, at man kan smitte, mens man er symptomfri i 14 dage. Prøv at sætte det ind i dagligdagen for en SOSU-assistent, der skal hjælpe en ældre med personlig pleje. Der kan man altså ikke holde 2 meters afstand. Der ville et forsigtighedsprincip diktere, at man bruger værnemidler. Det gør man ikke i dag,” forklarer Mona Striib.

Arbejdstilsynet bør stramme op
FOA understreger, at Arbejdstilsynet har en vigtig opgave at løse, når det gælder om at sikre de ansattes sikkerhed i Corona-krisen. Arbejdstilsynet har i denne uge meddelt, at den gradvise genåbning vil sætte gang i en særlig indsats overfor bl.a. gartnerier, byggepladser og vejgodstransport.

”Men sikkerhed og årvågenhed er vigtig alle steder i samfundet. Navnlig i skyggen af corona. Jeg vil altså tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om gartnerier og vejgodstransport er det rigtige sted at begynde. 10 procent af det testede sundhedspersonale er smittet med corona. Det er FOAs medlemmer, som står forrest for at hjælpe syge og svage. Derfor er det alfa og omega, at vores medlemmer ikke kommer i tvivl om, at myndighederne er der for dem. Arbejdstilsynet skal være med til at sikre, at arbejdspladserne forebygger og vurderer risikoen for corinasmitte på den bedste måde. De skal bidrage til at sikre, at tallet på smittede medarbejdere ikke bliver højere. Arbejdstilsynet trænger til at vågne op og komme ind i kampen,” siger Mona Striib.

Fagbevægelsens Hovedorganisation har i dag foreslået skærpede bøder til arbejdspladser, som ikke overholder corona-retningslinjer. Og opfordret til, at der bliver nedsat en taskforce under Arbejdstilsynet, der skal hjælpe sundhedsmyndighederne med en klarere kommunikation om retningslinjerne. FOA bakker op om FHs udspil, fortæller Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning