FOAs hovedbestyrelse: Stort ja til OK-forlig

Med alle stemmer på nær to opfordrer FOAs hovedbestyrelse sine medlemmer til at stemme ja til de nye forlig om overenskomsterne.

Forbundets urafstemning går i gang onsdag, og der er 151.345 erhvervsaktive medlemmer, der kan afgive stemme frem til 4. juni kl. 10.00.

På forbundets strategimøde mandag var der solid ros til forbundets forhandlere, og forbundsformand Mona Striib rettede især en stor tak til den tidligere forbundsformand Dennis Kristensen, der fik stående klapsalver for indsatsen under forhandlingerne.

"Vi har været gennem et historisk forløb med dramatik, forligsinstitution og trusler om stor-lockout. Men udfaldet er vi rasende godt tilfredse med, og de rigtige fagforeninger har igen vist sin værdi for medlemmerne i modsætning til de overenskomstløse discount-tilbud, som oversvømmer markedet," siger forbundsformand Mona Striib.

Alle FOAs mere end 50 overenskomster er de sidste uger faldet på plads med udmøntning af den særlige organisationspulje på 0,35 procent. Desuden er der fordelt midler fra den særlige rekrutteringspulje, den nye ligelønspulje og fra midlerne til de lavest lønnede.

Især har FOAs social- og sundhedssektor nydt godt af organisationsforhandlingerne og de ekstra penge til rekruttering. En social- og sundhedshjælper med fire års erfaring stiger 1912 kroner om måneden i OK-perioden, mens en social- og sundhedsassistent med fire års erfaring stiger 3185 kroner om måneden. Hertil kommer pensionsforbedringer og forhøjelser af særydelser.

"Nu har vi i hovedbestyrelsen sagt, at forligene er gode. Men om de er gode nok, det er det nu helt op til medlemmerne at afgøre," siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning