Kampvalg om formandsposten i FOA

Der bliver kampvalg om posten som ny forbundsformand i FOA ved kongressen den 25. april 2018 i Odense

Fristen for at anmelde sit kandidatur til posten udløb med udgangen af den 24. februar, og næstformand i FOA, Mona Striib, og næstformand i LO, Nanna Højlund, stiller begge op til posten som ny formand for godt 180.000 medlemmer af FOA. Den nuværende forbundsformand Dennis Kristensen falder for forbundets aldersgrænse, og det har stået klart siden FOAs kongres i 2016, at afløseren skulle findes 25. april i år.

Det står også klart, at FOA for første gang i organisationens levetid får en kvindelig formand. Cirka 88 procent af FOAs godt 180.000 medlemmer er kvinder.

Begge kandidater er 56 år, og både Mona Striib og Nanna Højlund har en lang faglig karriere bag sig.

Mona Striib har siden 2004 været næstformand i FOA. Før valget som næstformand var hun formand for FOA i Kolding.

Nanna Højlund har siden 2015 været næstformand i LO. Før valget her var hun fra 2005 til 2015 valgt som forbundssekretær i FOA.

Begge kandidater drager nu på fælles turné rundt i landet for at fortælle de kongresdelegerede om deres visioner for FOA. Første møde i denne række holdes hos FOA i Aalborg den 19. marts, og der sluttes af den 11. april i Forbundshuset i København.

Pressen er velkommen ved kongressen, der afholdes onsdag den 25. april kl. 10.00 i Odense Congress Center, Ørbækvej 350, Odense.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning