FOA: Udspil om frit valg er fyldt med problemer

Regeringen har netop præsenteret deres udspil om frit valg af velfærdsydelser. Problematisk at blande private virksomhederne ind i at løse myndighedsopgaver, mener FOA.

Udspillet rummer en række initiativer, som skal styrke det frie valg for borgerne, men det er ikke dem alle, der falder i god jord hos FOA.

Frit valg på et kompliceret område som rehabilitering af ældre risikerer at føre til både mere bureaukrati og sammenblanding af private interesser og offentlig myndighedsafgørelser, mener FOAs formand Dennis Kristensen.

"Tildelingen af pleje, omsorg og praktisk bistand foretages af kommunen. Hvis den forudgående rehabiliteringsindsats, der skal afdække mulighederne for at fastholde eller genoptræne den ældres færdigheder, udføres af en privat virksomhed, er jeg alvorligt bange for, at vi kan få en meget uhensigtsmæssig adskillelse af tilvejebringelse af grundlaget for at tildele en ældre hjælp og selve afgørelsen om, hvorvidt hjælpen skal tildeles og omfanget af hjælpen. Vi må i mine øjne ikke på denne måde sætte spørgsmål ved de ældres retssikkerhed," siger Dennis Kristensen og fortsætter:

"Som det er i dag, er den kommunale ældrepleje bindeleddet mellem borgerens egen læge, eventuelt sygehusvæsenet og visitationen. Det er en kæmpe opgave at sikre, at sikre at vurderingen af behovet for hjælp og tildelingen af den nødvendige hjælp, foregår så gnidningsfrit som muligt og at borgeren får lige nøjagtig den hjælp, hun har brug for. Og den ældre har krav på, at både vurdering og beslutning om tildeling foregår på et sagligt og objektivt grundlag."

Regeringen ønsker også bedre information til borgerne om det frie valg i ældreplejen.

"Det er en tom gaveæske til de private virksomheder, som betyder mere bureaukrati for kommunerne. Regeringens eget eftersyn fra tidligere på året viste, at 99 procent af kommunerne informerer borgerne om muligheden for at vælge private leverandører ved første visitation, 93 procent ved anden visitation og 92 procent, når der kommer ny leverandør Når den private plejebranche har presset så hårdt på for at få endnu mere markedsføring af sig selv udført af kommunen, så handler det om erhvervsstøtte og ikke om ældrepleje" siger Dennis Kristensen.

Han roser til gengæld initiativet, som skal sikre patienter retten til genoptræning inden for syv dage efter udskrivning fra sygehuset.

"Det er afgørende, at genoptræning af patienter sker umiddelbart efter udskrivelsen. Det er her, de bedste resultaterne opnås. Derfor er det også meget positivt, at regeringen nu vil pålægge kommunerne at stå klar med genoptræningsindsatsen inden for syv dage efter udskrivelsen, men for mig forsvinder det i tågerne, hvorfor denne vigtige kommunale opgave skal sammenblandes med regeringens erhvervspolitik," siger han.