SIND, København og FOA: Brug for løsning for bosteder nu

Der skal en skabes en løsning for landets socialpsykiatriske bosteder nu. Det vil være en historisk falliterklæring, hvis et enigt Folketing, der ellers står bag ønsket om at hjælpe særligt udsatte personer i psykiatrien, nu bare ikke kan enes om en model for løsningen.

Sådan lyder det i en fælles henvendelse til Folketingets politiske partier fra SIND, Københavns Kommune og fagforbundet FOA forud for de afgørende politiske forhandlinger om satspuljemidlerne, hvor regeringens forslag er at bruge et trecifret millionbeløb på formålet.

Det var en medarbejder hos Københavns kommune og samtidig et medlem i fagforbundet FOA, der for mere end et halvt år siden mistede livet på Center Lindegården i Roskilde. Tre andre bosteder rundt om i landet har haft drab på medarbejdere. Svaret fra alle politiske partier har efterfølgende været ønsket om at se på nye modeller for at undgå fremtidige situationer, der fører til nye drab.

”Der bør være langt mere, der samler end skiller partierne i denne vigtige sag. Vi ved, at en række beboere er for farlige til at bo på vores socialpsykiatriske bosteder. Det er ofte mennesker, der ud over deres sygdom også har et misbrug eller som er anbragt på grund af en dom. Vi er også enige om, at der absolut ikke skal anvendes tvang i socialpsykiatrien eller på kommunale bosteder. Her skal folk hjælpes efter socialpsykiatriske principper. Derfor hører de farlige beboere i stedet til i et nyt tilbud, hvor regionernes beføjelser og lovgivning gælder,” siger socialborgmester Jesper Christensen fra Københavns kommune.

”Derfor er løsningen også, at et nyt og bedre tilbud til denne gruppe placeres i regionerne under sundhedsloven,” siger Jesper Christensen.

Dennis Kristensen fra FOA peger også på, at det er afgørende, at et nyt tilbud fungerer efter sundheds- og psykiatrilovens principper, men at eventuel brug af tvang indskrænkes meget væsentligt. Derfor skal der også være tilstrækkelige ressourcer i et nyt tilbud, mener FOA.

”Et nyt tilbud, der hjælper de misbrugende eller farlige sygdomsramte, vil også i den grad være til fordel for den meget store hovedpart, der bliver tilbage på de socialpsykiatriske bosteder. Hverdagen med angst, frygt, vold og narko vil lette meget betydeligt. Måske er det den allerstørste hjælp, vi kan give mange mennesker i psykiatrien lige nu. Tilbuddet om en bedre hverdag,” siger Dennis Kristensen.

Han peger på, at medarbejdere i socialpsykiatrien gang på gang peger på, at meget få syge personer på bostederne ødelægger rigtig meget for en meget stor gruppe af f.eks. angste, tavse og ofte frygtsomme beboere. Og situationerne gør også medarbejderne nervøse.

Også hensynet til sindslidende får landsformand Knud Kristensen fra SIND til at opfordre til en bred politisk løsning nu:

"Man skal huske på, at de omtalte farlige borgere ikke er født farlige. De er blevet farlige for sig selv, medbeboere og medarbejdere, fordi de ikke har modtaget den indsats, der har været brug for. Derfor er det vigtigt at huske, at løsningen ikke kun er at etablere et nyt tilbud til de allerdårligste. Der skal også prioriteres midler til de anbefalinger fra arbejdsgruppen, der handler om at forbedre indsatsen i de eksisterende tilbud - ikke mindst samarbejdet imellem tilbuddene på tværs af kommuner og regioner,” siger SINDs landsformand Knud Kristensen.

Knud Kristensen peger også på, at alle er enige om, at mere tvang ikke er vejen frem. Alligevel er det forslaget om tvang, der ser ud til at kunne vælte en politisk enighed.

“Derfor skal opfordringen være, at man nøje har for øje, at borgernes retssikkerhed holdes i hævd. Det betyder, at de eksisterende regler omkring brugen af tvang under psykiatriloven bevares og anvendes - også i en ny tilbudsform,” siger Knud Kristensen.