Åbningstale: Alt for mange er ladt i stikken

Statsministeren skøjtede for let hen over de tusindvis af mennesker, der er kommet i klemme på grund af dagpengereformen. Det mener FOA.

Vi lader ikke mennesker i stikken.

Sådan sagde statsminister Helle Thorning Schmidt i sin åbningstale, og refererer til mennesker, der som følge af dagpengereformen har mistet deres ret til dagpenge.

Men det billede stemmer ikke overens med de historier, vi hører fra vores medlemmer, siger FOAs formand Dennis Kristensen.

”Regeringen bryster sig af at have repareret dagpengesystemet med 3,3 mia. kroner. Men der er ikke tale om en reparation. Det er, og bliver lappeløsninger, og arbejdsmarkedsydelsen, som er den seneste lap, løber snart ud. Og så ryger tusindvis af mennesker ikke kun ud af dagpengesystemet men også ud af lappeløsningerne. Det er da at lade mennesker i stikken, siger Dennis Kristensen.

Han noterer sig, at budskabet fra de økonomiske vismænd lyder anderledes. Efter vismændenes vurdering er det muligt at lempe genoptjeningskravet til dagpenge inden for regeringens finanslovsforslag. Og det burde regeringen lytte til, mener FOAs formand.

”Det virker da pudsigt, at vismændene kommer med netop det budskab samtidig med, at statsministerens tale går i den helt anden retning. Lyt dog til vismændenes forslag og ændr genoptjeningskravet med det samme,” siger Dennis Kristensen.

Statsministeren mener, at ældre i Danmark i dag får gjort mere rent som følge af den milliard kroner, som regeringen har tilført området. Men heller ikke det billede kan FOA genkende.

”FOAs medlemmer kommer dagligt hos de ældre for at yde pleje og omsorg. Og de kan ikke få øje på, at servicen – herunder rengøringen – er blevet bedre. Tværtimod,” siger Dennis Kristensen, og fortsætter:

”Det skyldes sandsynligvis, at ældremilliarden er faldet i et hul af besparelser, som kommunerne har foretaget. Vil statsministen gøre noget for de ældre, så skal der en ægte milliard til, som ikke bliver spist af kommunale besparelser.”

FOA hilser statsministeren fokus på demens velkomment, men understreger, at de 100 millioner kroner til området ikke er særlig ambitiøst.

”Der er brug for en national handlingsplan, hvis vi virkelig skal rykke på demensproblematikken, som i de kommende år vil vokse sig endnu større,” siger Dennis Kristensen.

Han undrer sig samtidig over, at regeringen kun fokuserer på forbedringer af det fysiske arbejdsmiljø, når problemerne med det psykiske arbejdsmiljø nærmest eksploderer.