Børnekonventionen fylder 25 år - gør den til national lov

Danmark ratificerede FNs Børnekonvention for mere end 23 år siden men har endnu ikke gjort konventionen til national lov. Det bør ændres, mener organisationerne bag Børnenes Grundlovsdag.

Den 20. november 2014 fylder FN´s børnekonvention 25 år.

I Børnenes Grundlovsdag ønsker vi alle verdens børn tillykke.

I 1991 ratificerede Danmark børnekonventionen, som handler om børns rettigheder og om hvordan vi skal beskytte børn.

Det er mere end 23 år siden, at Danmark ratificerede børnekonventionen og dermed forpligtede sig til at følge konventionen i vores nationale lovgivning. Men Danmark har fortsat ikke gjort konventionen til national lov eller inkorporeret den i lovgivningen.

"Herfra skal der lyde en venlig, men bestemt opfordring til Folketinget om at prioritere børns rettigheder og gøre børnekonventionen til national lov" siger organisationerne bag Børnenes Grundlovsdag, der hvert år d. 4. juni fejrer Børnenes Grundlovsdag med afsæt i børnekonventionen.

"Ved at gøre konventionen til lov sikres børns rettigheder i højere grad end det er tilfældet i dag, og så sender vi som samfund et vigtig signal om, at vi i Danmark værner om børnene. Det ville være en fin 'fødselsdagsgave' til alle vores børn, hvis Folketinget efterlevede egne forpligtelser og gjorde konventionen til lov i anledningen af 25 året" slutter organisationerne.

Organisationerne bag Børnenes Grundlovsdag:
BUPL, Børns Vilkår, Dansk Legeplads Selskab, Det Centrale Handicapråd, DUI-LEG og VIRKE, Dansk Folkehjælp, FOA - Fag og arbejde, FOLA - Forældrenes Landsforening, Foreningen Grønlandske Børn, Frie Børnehaver og Fritidshjem, Institut for menneskerettigheder, LOKK, MDI - Muligheder-daginstitutioner-innovation, Red Barnet Ungdom og Ungdommens Røde Kors.