FOA: Ulighed i sundhed – en falliterklæring

Kortuddannede bliver hyppigere indlagt, forlader oftere arbejdsmarkedet efter sygdom, og dør tidligere end de højtuddannede. En ulighed som sundhedsministeren sammen med knapt 200 fagfolk i dag vil finde løsninger på. FOA mener, der er brug for utraditionelle metoder.

Dagens Medicin, PenSam og FOA har sat 181 af Danmarks ypperste forskere, fagfolk fra sundhedsvæsnet, regionspolitikere, sundhedsminister og folketingsmedlemmer stævne i et lighedsparlament. Målet er at finde konkrete og realistiske løsninger, der vil mindske uligheden inden for det danske sundhedsvæsen.

Dennis Kristensen, forbundsformand for FOA, har store forventninger til dagens parlamentariske arbejde.

”Jeg synes, at det i sig selv er lidt af en bedrift at stimle knapt 200 mennesker sammen, der alle arbejder i den samme retning – nemlig i retningen af at skabe mere lighed i sundhedsvæsnet. Det vidner jo om, hvor vigtigt emnet er.”

Dennis Kristensen er stærkt bekymret over udviklingen.

”Det jeg hører gang på gang er, at de kortuddannede møder et system, der taler et fremmed sprog. Lægerne taler til akademikerne. De taler et sprog, som kan være volapyk for en eksempelvis ufaglært KOL-patient. Her synes jeg, at der er brug for, at lægerne får sat en social vidvinkel på deres blik, og ser det menneske, der sidder foran dem.”

Men han er klar over, at det er nemmere sagt en gjort.

”Jeg synes jo, at det er lidt af en falliterklæring, at sundhedssystemet ikke kan rumme alle mennesker. Men når det nu er sagt, så er det også nødvendigt, at vi gør noget her og nu. Vi har brug for utraditionelle løsninger,” siger Dennis Kristensen, og fortsætter:

”En af dem kunne være at tilbyde kortuddannede og ufaglærte en ressourceperson, der hjælper dem gennem sundhedssystemet, og oversætter lægens ord. Men jeg vil være ærlig. Det er lidt af en lappeløsning, for det danske sundhedssystem burde være indrettet til, at det kan rumme alle danskere.”

Lighedsparlamentet mødes i dag klokken 9. De 181 medlemmer af parlamentet skal vedtage 10-15, som de overbringer til sundhedsminister Astrid Krag.

Journalister er velkomne – adressen er: Docken, Færgehavnsvej 35, 2100 København Ø.