Kommuners pligt at opspore snydte syge

Groft at kommuner, der ulovligt har frataget borgeres sygedagpenge, reelt intet gør for at tilbagebetale borgerne, mener FOAs formand, Mona Striib.

Hundredvis af syge borgere er blevet snydt for tusindvis af kroner i sygedagpenge, men nu skal kommunerne betale tilbage. Det er konsekvensen af en landsretsdom.

Ifølge dommen var det ulovligt for kommunerne at standse borgerens sygedagpenge, før der var truffet en afgørelse i deres sag. Alligevel gør kommunerne utrolig lidt for at finde frem til de berørte borgere.

Siden afgørelsen i foråret har Ankestyrelsen og kommunerne haft ansvaret for at rette op på den ulovlige praksis og finde de borgere, hvis sygedagpenge er blevet stoppet ulovligt af kommunerne. Men nu viser det sig, at kommunerne ikke har gennemgået sagerne for at finde de ramte borgere.

Det fremgår af aktindsigter DR har gennemført.

Kommunerne får indskærpelse
Landets største kommuner vil ikke gennemgå gamle sager, fordi de mener, at det er en for stor administrativ opgave at finde frem til borgerne. Det har resulteret i, at de fem største kommuner, København, Aarhus, Aalborg, Odense og Esbjerg, 9 måneder efter landsretsdommen kun har fundet frem til to borgere, der er blevet snydt for sygedagpenge.

Viborg Kommune har derimod fundet 11 borgere, der er berørt af landsretsdommen, fordi de har gennemgået alle de sager manuelt, hvor kommunen kunne have begået fejl.

Det har fået beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen, til at anmode Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til at sende en indskærpelse til kommunerne.

“Kommunerne er til for borgernes skyld, så landets kommuner har et ansvar for at sikre, at der ikke er borgere, der har krav på økonomiske midler, som de ikke har fået,” siger han til DR.

Ubegribeligt at kommunerne ikke retter fejlen
Det er et alvorligt problem for borgernes retssikkerhed, når kommunerne først udøver ulovlig praksis i deres sagsbehandling, og så efterfølgende ikke retter fejlen og betaler de sygedagpenge, borgerne har krav på, mener formand i FOA, Mona Striib.

“Det er slemt nok, at kommunerne i årevis har udøvet ulovlig praksis, der har gamblet med syge borgeres levevilkår. Der er eksempler på, at folk måtte gå fra hus og hjem. Derfor er det også helt ubegribeligt, at kommunerne intet gør for at rette op på fejlene og finde de berørte borgere,” siger Mona Striib.

Der er en begrænset frist for at rette krav mod kommunen. Derfor opfordrer Mona Striib nu medlemmer, der mistænker, at de kan være berørt af sagen, til at få deres FOA-afdeling til at kigge på deres sag.