Forbundsformand Mona Striib
"Det er tid til også at sætte positivt fokus på det, vi gerne vil have mere af – nemlig mentalt overskud,” siger Mona Striib.

Kampagne: Mentalt overskud skal forebygge stress

Sammen med en række andre organisationer i StressAlliancen sætter FOA nu fokus på, hvordan danskerne kan få mere mentalt overskud. Det skal hjælpe til at mindske omfanget af stressramte.

Overskud er at støtte en nyansat kollega. Eller at føle sig tryg ved selv at bede om hjælp fra andre. Sådan lyder et par af eksemplerne i en ny kampagne, som FOA sammen med de øvrige organisationer i StressAlliancen, nu skyder i gang under sloganet Overskud. Hele livet.

Baggrunden for kampagnen er de alarmerende mange danskere, der lider af stress. Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil 2017 er 1,2 millioner danskere stressede. Og det koster samfundet dyrt: 55 milliarder kroner koster det i udgifter til stressrelateret sygefravær, udgifter til sundhedsvæsenet og i tabt produktivitet, lyder et skøn fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

”Der findes allerede i dag mange og gode værktøjer til at nedbringe stress. Alligevel går det den gale vej og stadig flere bliver ramt eller oplever kolleger blive sygemeldt. Så vi bliver nødt til at forsøge at gå nye veje for at forebygge, at mennesker brænder ud og bliver syge, fordi presset på dem er for stort.,” siger FOAs forbundsformand Mona Striib.

Tal sammen om overskud
En del af værktøjerne findes på mentalsundhed.dk, som giver inspiration til ledere, kolleger og den enkelte om, hvordan man forebygger stress ved at gennemføre psykiske arbejdspladsvurderinger, hvordan man kan spotte tegn på mistrivsel blandt medarbejdere, og hvordan man støtter en kollega, som virker presset. Det gælder eksempelvis ved at sikre klar og tydelig ledelse samt klare mål for arbejdet.

Men vi må erkende, at det ikke går hurtigt nok med at vende udviklingen. I stedet for alene at fokusere på det, vi vil have mindre af – nemlig stress – mener vi, at det er tid til også at sætte positivt fokus på det, vi gerne vil have mere af – nemlig mentalt overskud,” siger Mona Striib.

Kampagnen opfordrer derfor danskerne til sammen at tale om, hvad der giver dem mentalt overskud - både derhjemme og på arbejdspladsen. Samtidig opfordrer kampagnen danskerne til at dele deres erfaringer på hjemmesiden Overkudsdanmark.nu og på sociale medier.

Hyldest til inspirerende eksempler
For at sprede de gode eksempler til inspiration for andre omfatter kampagnen også, at man kan hylde en arbejdsplads, en god kollega eller et team for at være særligt gode til at skabe overskud. Samtidig stiller en række kendte mennesker op som ambassadører for kampagnen, hvor de på videoer fortæller, hvad der giver dem overskud og bakker op om kampen mod stress.

”Begrebet overskud skal også tages alvorligt politisk, og det er oplagt, at regeringens nyligt nedsatte stresspanel også tager det med i sit arbejde. Det handler om, at vi skal have skabt evidensbaseret viden om, hvad der kan skabe mentalt overskud, så vi ved, hvad der virker,” siger Mona Striib.

StressAlliancen består ud over FOA af partnerne HK, Hjertesagen, Forsikring & Pension, PenSam og Nextstep by Bindslev.

Kampagnen løber frem til begyndelsen af december.