Stop udhulingen af sundhedssystemet

Kravet om, at sygehusene skal blive 2 procent mere produktive hvert eneste år, det truer sundhedsvæsenets kvalitet. Nyt initiativ vil presse regeringen til at droppe kravet.

Smertegrænsen nået. Vi kan simpelthen ikke blive ved med at effektivisere operationer og fødsler i det tempo længere eller svinge koste og karkludene hårdere eller tvinge maden endnu hurtigere i patienterne,” forklarer FOAs sektorformand Karen Stæhr.

Siden 2001 har sygehusene været underlagt et krav om 2 procents produktivitetsforøgelse – hvert år. Det går ud over behandlingernes kvalitet, og presser de ansatte helt urimeligt. Derfor starter det såkaldte sygehus-samarbejde, der repræsenterer de ansatte på sygehusene, et initiativ, der skal påvirke politikerne op til forhandlingerne om sygehusenes økonomi går i gang her i maj.

Initiativet, der kører fra den 2. maj på de sociale medier, sætter fokus på produktivitetskravets konsekvenser for patienterne i form af cases, hvor patienter fortæller om, hvad travlheden på sygehusene har betydet for deres behandlingsforløb.

Det glædeligt, at et flertal uden om regeringen med bl.a. Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet tager afstand fra 2 procents-kravet. Nu skal vi så have regeringen til at lytte til partierne og til regionerne,” siger Karen Stæhr.

Siden 2003 har det private erhvervsliv øget produktiviteten med 1 procent årligt. I samme periode har de ansatte på sygehusene øget produktiviteten med 2,4 procent årligt i gennemsnit snit – det svarer til næsten to en halv gang så meget.

”Vi er ikke modstandere af at arbejde bedre og mere effektivt, slet ikke. Men der skal være mening og omtanke bag. Man kan ikke bare blindt taste det vi laver ind i finansministeriets regneark, det handler om mennesker,” mener Karen Stæhr.

Sygehussamarbejdet består ud over FOA af Danske Lægesekretærer i HK/Kommunal, Foreningen af Speciallæger, Sundhedskartellet og Yngre Læger.