Danske mønter foran en halvtredser
Fradraget for det faglige kontingent bliver forhøjet med finansloven for 2015. Det giver FOA-medlemmer omkring 100 kroner mere til rådighed om måneden.
Foto: Arkiv

Billigere at være i fagforening

Med finansloven for 2015 bliver fradraget på det faglige kontingent forhøjet fra 3.000 til 6.000 kroner. Det betyder en mindre skattelettelse for FOAs medlemmer.

Opdateret 17. november 2014.

Fra 2015 bliver det en smule billigere at være med i en fagforening.

I finanslovsaftalen for 2015, som regeringen torsdag indgik med Enhedslisten og SF, er der indgået en aftale om at hæve loftet for fradraget for faglige kontingenter fra 3.000 til 6.000 kroner om året. De nuværende regler giver kun mulighed for at fradrage for de første 3.000 kroners kontingent om året.

”De 6.000 kroner betyder i praksis, at alle medlemmer af FOA vil få fuld fradragsret på deres kontingent. For mange vil det betyde, at de har omkring 100 kroner mere til rådighed om måneden,” siger Henning Brok, personale- og økonomichef i FOA.

Afhænger af lokalafdelingen
Der kan dog være forskel i, hvor meget FOA-medlemmerne får i fradrag. Beløbet kommer an på lokalafdelingens kontingent og folks individuelle skatteforhold, påpeger Henning Brok.

Loftet for fradrag for faglige kontingenter blev sat ned til 3.000 kroner om året i 2010 af den tidligere regering og Dansk Folkeparti. Tidligere var der ingen øvre grænse.

Ny ydelse til ledige
Op til finanslovsforhandlingerne har der været et pres for at finde en løsning for de ledige, som har opbrugt retten til dagpenge. Det bliver ikke lettere at genoptjene retten til dagpenge med den nye finanslovsaftale.

I stedet er der indført en ny midlertidig ydelse til ledige, der opbruger retten til dagpenge og den særlige arbejdsmarkedsydelse. Ydelsen bliver på samme niveau som kontanthjælp. Kriterierne for at få den nye ydelse er, at folk skal i virksomhedspraktik eller nytteindsats.

Derudover bliver den meget udskældte gensidige forsørgerpligt for samlevende par i kontanthjælpssystemet afskaffes fra 2016.

Læs mere om hele finansloven for 2015 her.