En frivillig hjælper en beboer med stolegymnastik på Ældrecentret Enghaven i Skjern.
De frivillige må gerne stå for sociale aktiviteter – fx med de ældre på et plejehjem. Men de må ikke løse opgaver, der er nedfældet i lovgivningen.
Foto: Colourbox

Frivillige: Nye spilleregler skal lette samarbejdet

Syv nye spilleregler skal gøre samarbejdet mellem offentligt ansatte og frivillige mere smidigt.

”Hos os vil det aldrig være i orden at lade en frivillig made en patient.”

Sådan siger social- og sundhedsassistent og fællestillidsrepræsentant Sussie Brizarr fra Regionshospitalet Horsens.

”De frivillige hjælper patienter og pårørende med at finde vej rundt på hospitalet. De kommer med kaffe til patienter, der venter, læser højt og besøger patienter, der ikke får besøg af andre. Men vi tager det meget alvorligt, at de ikke må lave kerneopgaver,” fortæller hun til Fagbladet FOA.

Sussie Brizarr har sammen med en afdelingssygeplejerske ansvaret for de frivilliges indsats på Regionshospitalet Horsens. Et arbejde som hun fortæller om, når FOA sammen med andre forbund og frivillige organisationer i dag holder konference om samarbejdet mellem frivillige og ansatte på det sociale område.

Ingen kerneopgaver
På konferencen bliver de syv nye spilleregler også offentliggjort. Og Sussie Brizarrs budskab om, at de frivillige ikke må løse kerneopgaver, er et centralt element.

”Spillereglerne er svaret på det nye nationale frivillighedscharter, som kom i sommers. Af charteret fremgår det desværre ikke længere, at de frivillige ikke må løse kernevelfærdsopgaver. Derfor er det skrevet ind i de syv spilleregler, som vi håber, at kommunerne vil bruge, når de skal konkretisere det nationale charter,” fortæller FOAs formand, Dennis Kristensen.

Han understreger, at man kan bruge spillereglerne på tværs af alle brancher på det sociale område.

Lav lokale aftaler
Spillereglerne er lavet for at gøre samarbejdet mellem ansatte og frivillige mere smidigt.

”Men det kræver tydelige regler og aftaler, hvis samarbejdet skal være en succes,” siger Dennis Kristensen.

Samme erfaring har Sussie Brizarr.

”Da vi startede med at have frivillige på hospitalet, var der en del skepsis blandt personalet og en nervøsitet for, om de frivillige skulle overtage de ansattes opgaver. Men vi har klare grænser for, hvad det professionelle personale skal lave, og hvad de frivillige må lave,” fortæller hun.

De syv spilleregler kan bruges som udgangspunkt, når arbejdspladser skal lave konkrete aftaler mellem de frivillige og de ansatte i den offentlige sektor.

Spillereglerne er:
• Ansatte løser opgaver nedfældet i lovgivningen
• Frivillige kan ikke overtage ansvar, der er nedfældet i lovgivningen
• Frivillige udfører opgaver uden visitation eller registreringer
• Samarbejdet med frivillige drøftes i med-udvalgene
• De ansattes og de frivilliges forpligtigelser er forskellige
• Frivillige kan ikke pålægges referatpligt
• Der skal udarbejdes aftaler for frivillige

Læs mere: Spilleregler og anbefalinger.

Det er FOA, HK Kommunal, Socialpædagogerne, Dansk Sygepleje Råd, Dansk Socialrådgiverforening, Frivilligt Forum, Faglige Seniorer, Danske Seniorer og Samvirkende Menighedsplejer, der står bag spillereglerne.