De slidte og trætte skal ikke "trækkes" væk, Jakob Ellemann

Det er ’en vanvittigt dårlige ide’ at ville ’trække raske mennesker ud af arbejdsmarkedet’. Så kort og koldt affærdigede Jakob Ellemann Jensen forleden i JP forslaget om tidlig pension til nedslidte danskere.

Venstres formand bekymrer sig om nationens økonomi, siger han. Det er al ære værd. Men når det drejer sig om, hverdagen for de slidte seniorer, der ønsker økonomiske muligheder for at trække sig lidt tidligere, er bekymringen fraværende. Han hævder, at retten til en tidlig pension, for de nedslidte danskere som har været længst i job, vil trække folk ud af arbejdsmarkedet.

Dette billede svarer ganske enkelte ikke til min erfaring ude fra virkeligheden. Medarbejderne ude i ældreplejen, daginstitutionerne og på sygehusene er ikke ’raske mennesker’, der ligefrem skal ’trækkes ud af arbejdsmarkedet’.

Raske? Jo, men også slidte og trætte. Det er for eksempel social- og sundhedsassistenten, der efter et langt og ofte slidsomt arbejdsliv finder det både hårdt og belastende at klare en travl hverdag i ældreplejen eller på sygehuset. Hun skal ikke ’trækkes’ fra arbejdsmarkedet, men ønsker selv at kunne trække sig tilbage, så hun måske kan nyde nogle gode år efter arbejdslivet.

Desværre har Jakob Ellemann Jensen og et flertal i folketinget gjort det økonomisk umuligt for hende. Når hun ikke kan få folkepension på grund af en stadigt stigende folkepensionsalder, vil den eneste mulighed for tidlig tilbagetrækning ofte være at skulle leve alene af en arbejdsmarkedspension i nogle år, indtil der kan søges folkepension. For et typisk FOA-medlem svarer det til at skulle leve på SU-niveau i nogle år. Vel at mærke uden supplerende studiejob eller SU-lån. Værdig tilbagetrækning for de slidte? Nej: Velkommen til pensionsproletariatet i nogle år.

Hvor ofte har vi ikke hørt Jakob Ellemann Jensen og andre politikere sige, at siden vi lever længere, skal vi også arbejde længere. Undertiden med den lille modifikation, at hvis du er så syg eller ’nedslidt’, at du ikke kan arbejde, så skal du (selvfølgelig) heller ikke. Så fortjener du en seniorpension. Det sidste er jeg helt enig i. Det var godt, at et stort flertal i folketinget sidste år indførte seniorpensionen som et tilbud til mennesker som er syge og nedslidte med ringe arbejdsevne og få år tilbage på arbejdsmarkedet.

Til gengæld er jeg uenig i at karakterisere alle andre som ’raske’, der absolut skal arbejde længere og længere. Det bør være et frit valg, ikke mindst for de slidte med et belastende arbejde, som de har stadigt sværere ved at klare. Blandt dem er der mange kortuddannede og lavtlønnede, som trods et langt arbejdsliv mangler den økonomiske frihed til at kunne trække sig værdigt tilbage fra arbejdslivet. Hvad med at bekymre dig lidt mere om dem og deres økonomi som pensionister, Jakob Ellemann Jensen?

Bragt i Jyllands-Posten, den 13. juli 2020