FOA: Brug finansloven til at redde demenshandlingsplanen

Selv om den ambitiøse demenshandlingsplan løber helt til 2025, så stopper finansieringen af planen nu. Det kan vi ikke være bekendt over for alle dem, der er berørt af demens.

Der opstod et enormt vakuum, da Ditte fik diagnosen demens. Som kun 48-årig var det et pludseligt farvel til arbejdsmarkedet og goddag til en ukendt tilværelse på førtidspension. Heldigvis blev Ditte tilknyttet det lokale rådgivnings- og aktivitetscenter for mennesker med demens. Her fandt hun et fællesskab og en tryghed, der har været en dyrebar hjælp til at fortsætte et godt liv trods demens.

Der er 14 af disse rådgivnings- og aktivitetscentre i landet. De risikerer at skulle dreje nøglen om ved årets udgang. For selv om centrene er en del af den ambitiøse demenshandlingsplan, som strækker sig fra 2017 til 2025, ophører finansieringen af handlingsplanen ved udgangen af 2019. Resultatet bliver, at en række igangværende initiativer falder til jorden.

Det kan vi ikke leve med. Derfor foreslår Ældre Sagen, at der med finansloven for 2020 afsættes yderligere 500 mio. kr., der skal sikre penge til de indsatser i demenshandlingsplanen, som mangler et løft frem mod 2025. Det skylder vi de 89.000 mennesker, der lever med demens i Danmark. Og de ca. 400.000 danskere, der er pårørende. Demens er en af de store udfordringer på sundheds- og ældreområdet i de kommende år. Der kommer ikke en pille i morgen, der kan kurere demens, og derfor er det afgørende, at vi gør en indsats for de mennesker, der er ramt af demens i dag.

Et andet vigtigt eksempel er indsatsen for at nedbringe forbruget af antipsykotisk medicin til mennesker med demens.

Her er allerede brugt over 6 mio. kr. på at screene lægers udskrivning af antipsykotisk medicin, og på undervisningsmateriale til fagpersonale. Der er også her brug for fortsat finansiering af indsatsen, så vi sikrer et fortsat nedbragt brug af antipsykotisk medicin til mennesker med demens – og så de 6 mio., der allerede er brugt, ikke går til spilde.

Hvis vi skal nå handlingsplanens ambitiøse mål og skabe en reel effekt for mennesker berørt af demens, må indsatsen være tilsvarende ambitiøs. Både for Dittes skyld og for alle andre berørt af demens der har brug for et fællesskab og en støtte i hverdagen.

Bragt i Jyllands-Posten, den 29. september 2019