Medarbejdere vil have indflydelse på eget arbejde

Medindflydelse på eget arbejde er et stort ønske hos medarbejderne.

Vi har netop været rundt at fejre vores seks udvalgte velfærdstalenter. Unge og meget faglig kompetente medarbejdere, som brænder for deres fag og faglighed. Disse unge var blandt de 100 velfærdstalenter fra hele landet, der blev fejret på Christiansborg 16. maj.

Når vi sætter fokus på disse velfærdstalenter, er det for at anerkende og hylde de mange unge, som uddanner sig indenfor velfærdområderne. Sammen med alle vore andre faggrupper, er de med til at løfte de helt centrale velfærdsopgaver i vores samfund. Der er behov for både at tiltrække unge og erfarne medarbejdere til at arbejde indenfor alle områder - Og det skal vi i fællesskab sætte fokus på.

Det kræver selvfølgelig også bevågenhed fra arbejdsgiverne at tilbyde vilkår, som er spændende og attraktive for medarbejderne. Der er i høj grad - fra medarbejderside - fokus på de vilkår, som bliver tilbudt ved en uddannelse eller ansættelse. Her er det ikke udelukkende lønnen, der er fokus på, men lige så på arbejdsmiljøet.
Alt for mange dropper desværre ud af uddannelse og velfærdsfagene – Enten på grund af arbejdspres, eller fordi man ikke synes, at man kan sætte sin faglighed nok i spil. Det er vigtigt for medarbejderne at kunne bruge deres faglighed og de ikke synes, at de er nødt til at gå på kompromis.

Derfor er de nye økonomiaftaler, regeringen har indgået med kommuner og regioner stærkt bekymrende. Aftalerne er historisk stramme og kan komme til at koste velfærd. Ved KL er servicerammen hævet med 1,2 milliarder kroner, hvilket efter FOAs beregninger er halvdelen af det beregnede samlede udgiftspres. Det sætter kommunerne under pres og gør det ikke nemmere at at skaffe den nødvendige faglærte arbejdskraft, som alle arbejdspladser eftersøger.

Projektet ”Frem mod fuld tid”, som er en fælles indsats for KL og Forhandlingsfællesskabet, skal snart evalueres i de medvirkende kommuner. FOA Vest var inviteret med til præsentation af løsninger i Vejen kommune.
Her kom det netop frem, at indflydelse på eget arbejde har en stor indvirkning på medarbejdertilfredsheden. I et af tiltagene, har det bevirket, at medarbejdertilfredsheden på fire uger havde flyttet sig fra 5 til 8 på en skala til 10 - Det samtidig med, at man var gået op i tid.
Det bør mane til eftertænksomhed.

FOA Vest ønsker alle en god sommer