Vi var med for en sikkerheds skyld

Til sammen har Mona og John Mogensen været medlemmer i FOA i næsten 100 år – John er æresmedlem i FOA Vest med sine 50 års medlemskab og hans hustru Mona har været medlem i 48 år

Da ægteparret Mona og John Mogensen modtog en unavngivet invitation på mail til 50-års jubilæum i FOA Vest, var de i tvivl om, hvem det var, der skulle til jubilæumsfest – for de har begge været medlem af FOA i mange år. Det var dog John, der ”trak det længste strå” for han blev medlem i 1971, mens Mona blev medlem i 1973.

- Vi blev medlemmer i den tid, hvor der godt kunne blive set skævt til en, hvis man ikke var medlem af en fagforening – Dengang var der jo ingen alternativer, og vi kom med for at have en sikkerhed, hvis der nu blev ballade, fortæller John Mogensen om indmeldelsen i FOA.

1970’erne var en tid med en arbejdsuge på 41 timer og tre ugers ferie, så John og Mona har oplevet alle forbedringerne gennem de seneste mange år. John har heldigvis aldrig haft brug for hjælp i de 50 år, han har arbejdet som portør, og som pensionist har han glæde af FOAs forskellige medlemstilbud – blandt andet billige svømmebilletter. Som leder har Mona haft brug for FOAs hjælp, og hun har været mere aktiv i FOA end John – Hun har blandt andet været med i Plejehjemsassistenternes Faggruppeklub.

Selvom parret nu er pensionister, betyder det ikke, at de ikke længere følger med. FOA-bladet bliver læst, og de deltager stadigvæk i generalforsamlinger med mere.

På vej til Costa Rica

Både da de begge var på arbejdsmarkedet og som pensionister, har de rejst meget. De har været i Østen, været på Bali og Borneo, rejst i Sydamerika, og parret håber, at det næste store rejsemål bliver Costa Rica i Mellemamerika.

- Nu har det jo ikke været muligt at rejse det seneste år på grund af corona, men nu er vi begyndt at få rejsefeber igen. Vi håber at komme afsted til næste år – Hvis vi venter til 2023 risikerer Mona jo at gå glip af sin 50-års jubilæumsfest, og det vil hun da være ked af, siger John med et lille grin.