TV uddannelsesansvarlig Nana Højlund Corfitz
Næstformand Nana Højlund Corfitz
Foto: Poul Roest

Næstformandens klumme

Denne gang om kommunale budgetter, super seje TR og AMR, genåbning af Medlemshuset og lidt om det kommende kommunalvalg

Budgetforhandlinger
De kommunale budgetforhandlinger buldrer afsted og vi forsøger at påvirke politikere og embedsmænd til at se med (gav)milde øjne på FOAs fagområder.

I Syddjurs Kommune har direktionen fremlagt et budgetforslag, der er 33 mio. over serviceloftet. Der lægges bl.a. op til 60 nyansættelser inden for Sundhed og ældre over de kommende 4 år.
De politiske forhandlinger kan dog betyde, at der sker reduktioner i forslaget, så det er vigtigt at få markeret vigtigheden af at prioritere FOAs mærkesager.

Der afholdes borgermøde den 14. september kl. 17.00 – 19.00 i Kolind+, hvor alle har mulighed for at få politikerne i tale.

I Randers Kommune lægges der op til et generelt effektiviseringskrav på 0,5 %.
Det er dog meget svært at få overblik, da der ikke udarbejdes et samlet materiale til brug for høringsfasen. Forslag til udvidelser eller reduktioner fremgår ikke umiddelbart af materialet. Udvidelserne skal man eksempelvis læse i de politiske udvalgs ønsker til budgettet.

I den forbindelse er det problematisk, at omsorgsudvalget ikke at indsendt et eneste budgetønske.

For at fremme den demokratiske indflydelse ville det være ønskværdigt, at der blev stillet et mere overskueligt materiale til rådighed for borgerne i kommunen, så der var en reel mulighed for at påvirke forhandlingerne.

I Norddjurs Kommune lægges der op til effektiviseringer og skattelettelser. Her har FOAs repræsentanter i HovedMEDudvalget (HMU) i samarbejde med ledelsessiden lavet høringssvar om at droppe effektiviseringskravet og i stedet sætte forkus på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

I Favrskov Kommune har vores HMU repræsentanter også været på banen og det er lykkedes dem at få trukket forslag til væsentlige besparelser tilbage allerede inden forhandlinger for alvor er i gang.

På børneområdet lægges der op til at fjerne en pulje målrettet indkøring af flygtningebørn i daginstitutioner. Puljen gør det muligt at lave en særligt målrettet indsats de første 3 mdr. Fjernes puljen skal indkøring ske på samme måde som for alle andre børn.
Vi er også særligt opmærksomme på dagplejen, hvor der lægges op til en øget udnyttelsesgrad, som vil betyde forringelser i servicen.

Indsigt og høringssvar giver resultater
Det er tydeligt, at når vores HMU repræsentanter enten alene eller i samarbejde med hele HMU går i kødet på politikerne og er gode til at sætte fokus på FOAs mærkesager, så giver det resultater. Når der sættes virkelige historier bag ved tallene, så bliver det nemmere for politikerne at forstå konsekvenserne af deres beslutninger.

Derfor er gode og veluddannede tillidsfolk super vigtige for afdelingen arbejde. De har fingeren på pulsen ude på arbejdspladserne og i områderne, og har mulighed for at påvirke lokalt.

Medlemshuset genåbner
I forbindelse med at næsten alle corona-restriktioner er bortfaldet, er Medlemshuset nu åbent for alle. Det betyder også, at vi kan genoptage undervisning af tillidsvalgte med fysik fremmøde i stedet for at alt skal foregå online.

Fremadrettet vil uddannelse af tillidsvalgte komme til at foregå både med fremmøde og online, så uddannelsestilbuddene kommer til at indeholde begge elementer.

Samtidig udvikles der nye tilbud – eksempelvis «stærke, modige og samarbejdende tillidsvalgte» som afholdes for første gang i disse dage.

Kommunalvalget er lige om hjørnet
Det er nu, man skal påvirke de lokale politikere og finde ud af hvem der skal stemmes på den 16. november.

Der afholdes lokale valgmøder både af partierne og listerne og i nogle områder afholder FH valgmøder på tværs af de politiske partier. Hold øje med dagspressen og onlinemedier, hvor møderne bliver annonceret, så du bliver klædt godt på inden valget.