Corona, økonomi, OK21 og juletræsfester

Nu går sommeren på hæld og et arbejdsomt efterår erstatter et hektisk og mærkeligt forår og sommer.

Siden begyndelsen af marts har meget været forandret både i samfundet som helhed, og ikke mindst de dele af samfundet, som I som FOA medlemmer færdes i til hverdag.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at I har fået jeres hverdag vendt på hovedet, og der er kommet fokus på andre opgaver. I har udvist en helt enorm evne til at indstille jer på nye tiltag og tilpasse jeres arbejde til de nye krav, der er blevet stillet til jer, og det gælder alle faggrupper inden for FOAs faglige område.

For den enkelte har det også kunnet være en udfordring: hvordan tager jeg vare på mig, på min familie og mine nærmeste.
På baggrund af de henvendelser, vi modtager i afdelingen, og det vi hører fra tillidsfolkene, så har I også her udvist stor ansvarlighed for passe på jer selv og hinanden. Det skal I være stolte af.

Corona giver dog ikke udelukkende sundhedsmæssige udfordringer. Corona-situationen har også trukket store veksler på økonomien. Selvom Danmark ikke har været så hårdt ramt som landene omkring os, så vil forårets enorme investeringer i hjælpepakker få betydning for den økonomiske situation i de kommende år.

Vi kunne se det på regeringens udspil til finanslov; sidste års optimisme er skiftet ud med dystre miner og økonomisk tilbageholdenhed.

For os i FOA vil den ændrede økonomi blive væsentligt på særligt 2 områder: de kommunale og regionale budgetforhandlinger og de kommende overenskomstforhandlinger i OK21.

Budgetforhandlingerne er i fuld gang både i regionen og i kommunerne. I de 4 kommuner FOA Randers dækker lægges der ikke op til helt så store besparelser, som vi er vant til at se. Den nye udligningsreform ser umiddelbart ud til at have været gunstig for ”vores” kommuner. Vi er dog fortsat meget opmærksomme på, hvordan budgetterne lander. Særligt i forhold til om kommunerne tager højde for udviklingen i antallet af særligt børn og ældre er interessant for økonomien på FOAs fagområder.

Overenskomstforhandlingerne på det offentlige område er også så småt i gang, og du har i øjeblikket mulighed for at indsende forslag til krav til forhandlingerne.
Forventningerne til de kommende forhandlinger er - med baggrund i den nuværende økonomiske situation - noget pessimistiske, men det skal ikke afholde os fra at forsøge at få et godt resultatet, når de egentlige forhandlinger går i gang i det nye år.

Endeligt får Corona også indflydelse på afdelingens aktiviteter. Det er vigtigt allerede nu at nævne, at juletræsfesterne i Randers og på Djursland ikke bliver afholdt i år. Ledelsen i afdelingen vurderer ikke, at det er foreneligt med de nuværende Corona-restriktioner at gennemføre juletræsfester på en god og tryg måde. Samlet set vil vi lægge vægt på at gennemføre de aktiviteter, der handler om uddannelse af tillidsfolk, sikring af medlemsdemokratiet/medlemsindflydelsen og den daglige servicering af medlemmer i Medlemshuset. Øvrige arrangementer af mere social karakter vil vi løbende vurdere på om disse kan afvikles forsvarligt og meningsfuldt.
Så hold øje med hjemmesiden, her vil vi løbende opdatere i forhold til forskellige tiltag og aktiviteter.

Lene Hartmann, afdelingsformand FOA Randers

Lagt på den 10.09.2020