Får du for lidt i sygedagpenge?

Har du også ret til en ekstra julegave?

Vi har igen konstateret, at et af vores medlemmer har fået for lidt udbetalt i sygedagpenge fra ydelseskontoret - denne gang i Assens Kommune. Hun har fået efterbetalt kr. 38.000.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg får den maksimale sats?

Du kan selv kontrollere, hvilken sats du får udbetalt. Dette gøres ved, at du finder bruttobeløbet på din udbetalingsmeddelelse, og deler det med 20 eller 25 dage - afhængig af, om der er sket udbetaling for 4 eller 5 uger. Hvis satsen er kr. 860 pr. dag, så modtager du den maksimale sats i henhold til niveauet for 2018.

For at have ret til den maksimale dagpengesats, skal man have en månedsløn på mindst kr. 22.500, inden man blev sygemeldt, og være fuldtidsforsikret i a-kassen. Mange tror, at de får den høje sats, idet der altid på dagpengespecifikationen står, at sygedagpengene er reduceret til den maksimale dagpengesats.

Hvad gør jeg, hvis jeg får for lidt udbetalt?

Hvis du mener, du er berettiget til en højere sats, skal du kontakte a-kassen og få dem til at lave en beregning til dig. Den beregning a-kassen fremkommer med, vil altid være den samme sats, som du er berettiget til i sygedagpenge.

Hvis du får for lidt udbetalt, skal du bede a-kassen om at sende en servicemeddelelse til ydelseskontoret i din kommune, og herefter skal du anmode ydelseskontoret om at få reguleret dine sygedagpenge.