Odense styrker dagplejen

Halvdelen af Odenses yngste børn leger og udvikler sig hver dag i dagpleje, og nu er det deres tur til at få glæde af den skattestigning, et flertal i Odense Byråd vedtog i efteråret. På to forskellige fronter bliver den pædagogiske kvalitet i dagplejen nu styrket yderligere.

FOA Odense er yderst tilfreds med, at Dagplejen nu får deres andel af de ekstra penge, der bliver sat af til byens børn. At der er blevet ansat flere dagplejepædagoger, vil betyde en større kvalitet i samspillet mellem dagplejepædagogerne og dagplejerne. Dermed kan der arbejdes mere målrettet med forskellige tiltag, eksempelvis udvikling af barnets sprog, eller hvis der er brug for særlig indsats for barnets udvikling.

Når Odense Kommune har ansat flere dagplejepædagoger, vil den enkelte pædagog nu i gennemsnit have 19 dagplejere, hvilket er en forbedring af normeringen på 7 dagplejere mindre end tidligere. I FOA anbefaler vi en normering på 12 dagplejere pr. dagplejepædagog. Men set i lyset af, at landsgennemsnittet pt. er på. 21, må vi glædeligt konstatere, at Odense er på vej i den rigtige retning.

Samtidig er der ligeledes afsat 3,2 millioner til kompetenceudvikling af dagplejerne. De første ud af ca. 200 dagplejere er allerede nu startet på et 4 ugers kursus på SOSU-skolen. Når de i løbet af 2019 bliver færdige, vil alle Odenses dagplejere være opkvalificeret med noget af den vigtigste viden inden for småbørnspædagogikken. Rådkvinde Susanne Crawley har ligeledes givet lovning på, at Odense Kommune vil søge de midler, regeringen har afsat i dagtilbudsforliget til kompetenceudvikling, og som er øremærket pædagogisk assistentuddannelsen.

Med disse tiltag er jeg sikker på at Odenses mindste vil få en tryg og udviklende opvækst til gavn for byens fremtid.

Hanne Winther
sektorformand

Læs pressemeddelelsen fra Odense Kommune (åbner i nyt vindue)