Jesper Hejlman Hermansen - sektoransvarlig i FOA Nordjylland

FOA: Tillid til politikerne i frit fald

Politikernes visioner om nærværende pleje og omsorg går i vasken med det nye budget i Aalborg Kommune. Endnu engang vælger politikerne at spare på velfærden, den velfærd som de under valgkampen gav håndslag på at tilføre flere midler til!

Og nu halveres muligheden for at benytte klippekortsordningen – en ellers elsket mulighed for borgerne – og det rammer bl.a. byens svageste. Med det nye budget går visionerne om en værdig pleje af både ældre og handicappede fløjten.

Samtidig med besparelser vil de forhøje støtten til de politiske partier. Det er direkte uartigt, at politikerne med den ene hånd skærer i velfærden og med den anden hånd vil øge den økonomiske støtte til politisk arbejde – altså dem selv. Det er en omvendt Robin Hood og i FOA Nordjylland har vi svært ved at forstå prioriteringen.

Velfærdsforringelser i Aalborg Kommune kommer til at ramme hårdt på både ældre-/handicapområdet og plejehjemsområdet med Magistratens budgetforslag 2019–2022. Har politikerne en fortsat forventning til social- og sundhedsansatte om at de skal forsøge at leve op til gældende kvalitetsbestemmelser og fastlagte værdier, så er der brug for utvetydige offentlige udmeldinger om konsekvenserne.

Alt for tit hører vi desværre, at det er social- og sundhedspersonalet som står tilbage med den største forklaringsopgave, når de møder borgerne. Derfor kræver FOA Nordjylland, at de ansatte ved, hvilke opgaver de IKKE længere skal løse, og hvad borgerne IKKE kan få løst. Det er nødvendigt, så de ansatte slipper for dagligt at undskylde for politikernes prioriteringer.

Den rigtige løsning vil være at trække spareforslaget, så det ikke kommer til at ramme kommunens svageste. På den måde vil det heller ikke være nødvendigt for de ansatte at undskylde og forklare hvorfor beboerne på plejehjem, borgere i eget hjem, borgere med handicap eller psykiske lidelse, ikke får den fornødne hjælp, pleje og omsorg.

Desværre er det nok ønsketænkning, da Aalborg Kommune allerede er i gang med at indføre nye vagtplaner og vagttyper, der udelukkende indføres af hensyn til økonomi og uden hensyntagen til kerneopgave eller personale. På de enkelte arbejdspladser er lederne presset til at forringe serviceniveauet for at få enderne til at hænge sammen. Set fra FOAs synspunkt fratages de deres ledelsesrum, og desværre har de færreste ledere og ansatte haft overskud til at sige fra overfor de forringelser, der har haft og vil få større konsekvenser for arbejdsmiljøet.

Hertil kommer den vision Ældre og handicapforvaltningen har om, at de vil have flere studerende ind i ældreplejen – en vision FOA Nordjylland vil kæmpe imod.

Udover forringelserne for kommunens borgere og ansatte samt den ændrede arbejdstidstilrettelæggelse, så frygter FOA, at udfordringerne med rekruttering og fastholdelse vil blive vanskeliggjort. Hvem ønsker at arbejde i et job, hvor vilkårene endnu engang forringes?

Med valgkampens politiske udmeldinger om en værdig ældrepleje, så skuffer politikerne fælt og tilliden til politikerne er igen i frit fald. Som ansvarlig for FOAs social- og sundhedspersonale, så er jeg yderst bekymret for arbejdsmiljøet og især forringelserne skuffer mig fordi jeg ved, at det bliver FOAs medlemmer som står med et forklaringsproblem som ene og alene burde være politikernes.

Kære politikere tag ansvar for budgetforslaget eller fjern det. Besparelserne går ikke kun ud over borgerne og de ansatte, men vil også skabe store bekymringer hos de pårørende.