Pressemeddelelse: Aleris plejestop viser, at ældreplejen i Århus mangler ressourcer

Den sidste private leverandør af pleje og hjemmehjælp i Århus, Aleris, vil ikke længere udføre opgaverne, selvom kommunen vil betale firmaet det samme beløb for at løse opgaverne, som opgaverne koster i den kommunale ældrepleje.

- Pengene er alt for små i ældreplejen. Det er meget sigende, at Aleris åbenbart ikke mener, at de kan levere ældrepleje af en ordentlig kvalitet, hvis de skal løse opgaverne med de økonomiske ressourcer, der er til rådighed i Aarhus Kommunes ældrepleje, understreger formanden for Social- og sundhedssektoren i FOA Århus Jette Ohlsen.

Aleris var den sidste af tre private leverandører af ældrepleje, de to andre er gået konkurs, og Aarhus Kommune skal nu sikre pleje og hjemmehjælp til 1600 ældre borgere, som havde valgt Aleris.

- Og her vil den kommunale hjemmeplejes ansatte jo så have den økonomi til rådighed, som Aleris afviste. Hjemmeplejens ansatte har de seneste måneder fortalt, hvordan de har alt for få ressourcer til at løse deres opgaver ordentligt. Aleris beslutning understreger, at de har ret, mener Jette Ohlsen.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Formanden for Social- og sundhedssektoren i FOA Århus Jette Ohlsen
Telefon 2631 3191