Pressemeddelelse: Udlicitering af plejehjem svigter det røde Århus

Fagforeningen FOA Århus er stærkt kritisk overfor, at Århus Kommune planlægger at udlicitere Plejeboligerne Bøgeskovhus og muligvis også lokalområdets hjemmepleje. Århus Byråd behandler onsdag d. 27. juni (punktet udsat til 15. august; tilføjet 2. juni) et forslag, der handler om at udbyde plejeboligerne i et såkaldt offentlig-privat samarbejde.

FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen mener, at det røde byrådsflertal er på vej til at svigte deres vælgere.

- Et massivt vælgerflertal i Århus stemte rødt, og det gjorde de næppe for at se en privat virksomhed tjene penge på byens ældre, mener hun.

Kirsten Normann Andersen mener, at situationen er særlig alvorlig, fordi medarbejderne på Bøgeskovhus ikke selv får lov at byde på opgaven.

- Medarbejderne kender opgaverne bedst, og det er utroligt, hvis kommunen afviser, at medarbejderne kan give et kontrolbud på, hvordan opgaverne kan løses bedst og billigst, siger hun.

Det er i indstillingen til byrådet, at forvaltningen afviser at lade medarbejderne byde på opgaven, som indstillingen i øvrigt kalder et ”lærings- og innovationsprojekt”.

- Netop derfor er det besynderligt, at Sundhed og Omsorg ikke vil lære af medarbejderne, mener Kirsten Normann Andersen, som også undrer sig over, at forvaltningen vil udlicitere ældreplejen for at udvikle den.
- Det er jo de offentlige ansatte, som ved, at ældreplejens største problem er for meget bureaukrati og for lidt plejepersonale. Og en udliciteringsproces skaber i sig selv mere bureaukrati, som skal lave udbudsmateriale og senere kontrollere den private virksomhed, forklarer FOA Århus formanden.

Kirsten Normann Andersen påpeger også, at flere undersøgelser fra blandt andre AKF, Anvendt Kommunal Forskning, viser, at resultaterne af udlicitering er tvivlsomme.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Afdelingsformand Kirsten Normann Andersen, 2631 3190

Se indstillingen fra forvaltningen her

Se medarbejderrepræsentanternes høringssvar her