24 besøg er almindeligt i aften- og nattevagter

Hvert døgn har århusianske FOA medlemmer 24 eller flere besøg i løbet af en vagt, og mange har det store antal besøg hver eneste arbejdsdag.
Avisen BT hævder ellers i dag, at LO overdriver, når organisationen i annoncer spørger: ”Vil du kunne ta’ på hjemmebesøg hos 24 ældre hver dag…som 71 årig?
Blandt andre henviser BT til Thune Korsager, der er kommunikationschef i Århus kommunes afdeling for Sundhed og Omsorg. Han oplyser ifølge avisen, at sosu-personalet normalt har 10-15 besøg i en dagvagt, men dog kan have ekstrabesøg ved sygdom, og at det derfor kun er i særtilfælde, at de har 24 hjemme-besøg.
FOA Århus er enig i, at dagvagterne i den århusianske hjemmepleje normalt omfatter knap 15 besøg og sjældnere 24 besøg. Til gengæld er 24 besøg helt almindeligt i aften- og nattevagter ligesom sosu-personalet ofte har et stort antal besøg på helligdage.
Ældreplejen kræver en arbejdsindsats 24 timer i døgnet 365 dage om året, og mange sosu-ansatte arbejder fast på skæve tidspunkter. Det er derfor helt relevant at spørge, om folk mener, at de selv ville kunne holde til 24 besøg som 71-årige, understreger FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen.