Frit valg sikrer ikke god hjemmehjælp

Århus Stiftstidende bragte dette læserbrev den 10. oktober 2022:

Det er ikke et frit valg mellem offentlig og privat hjemmepleje og hjemmehjælp, der sikrer en ordentlig pleje og hjælp. En god standard kræver, at der er tilstrækkeligt meget veluddannet social- og sundhedspersonale, som har tid til at løse deres opgaver.

Så sundheds- og omsorgsrådmand Christian Budde har et forkert fokus, når han vil have flere private hjemmehjælpsfirmaer og i Stiften 2. oktober 2022 forklarer, at det skal ”øge folks tilfredshed med den offentlige service ved at sikre, at den så vidt muligt tilpasses den enkeltes ønsker og behov.”

De private firmaer har nemlig ligesom kommunen svært ved at skaffe tilstrækkeligt meget kvalificeret personale. Og det er samtidig netop de private firmaer, som er baggrunden for, at personalet og borgeren ikke sammen og løbende kan tilpasse hjælp og pleje til borgerens behov. Kommunen skal nemlig afregne med firmaerne, som får betaling for de konkrete ydelser borgerne modtager, og derfor er det en visitator, som vurderer, hvilke ydelser en borger kan få fra enten kommunen eller et privat firma.

Desuden betyder frit valg, at der forsvinder ressourcer fra den direkte pleje og hjælp, når administrative stordriftsfordele bliver mindre, fordi de private firmaer jo har deres egne administrationer, som kommunens betaling også skal finansiere. Ligesom private firmaer jo også gerne skal give et overskud.

FOA Århus har både kommunalt og privat ansatte medlemmer, så det er ikke snævre fagforeningsinteresser, der gør mig skeptisk overfor rådmandens fokus. Men ældreplejen er i en situation, der truer både FOA-medlemmernes arbejdsmiljø og borgernes velfærd, og det er altså ikke manglen på private hjemmehjælpsfirmaer, der plager den århusianske ældrepleje.

Inge Jensen Pedersen

Formand for FOA Århus