Katja Linhave underviser på FOAs grundkursus for tillidsrepræsentanter.
Foto: Peter Justesen

Tillidsrepræsentanter på kursus organiserer nye medlemmer

13 nye FOA Århus-tillidsrepræsentanter har været på grundkursus og har i kursusperioden skaffet 19 nye medlemmer.

Torsdag d. 21. november afsluttede 13 tillidsrepræsentanter det grundkursus, som alle FOAs nye tillidsrepræsentanter bliver tilbudt. De første kursusdage lå i august, og i perioderne mellem kursusdagene har de nye tillidsrepræsentanter haft fokus på at tilbyde et FOA-medlemskab til kollegaer, som ikke er medlemmer. Og indsatsen har givet resultater – siden august har 19 af tillidsrepræsentanternes kollegaer meldt sig ind i FOA Århus.

Organisering af nye medlemmer har da også været et af omdrejningspunkterne på grundkurset, hvor Katja Linhave underviser.

- Vi har talt om, hvordan man får skabt relationer og tillid, så man kan spørge folk om, hvorfor de ikke er medlemmer og få en god snak, siger hun.

Det var vigtigt for de nye tillidsrepræsentanter at få en præcis viden om, hvorfor et FOA-medlemskab er så vigtigt, så de kunne bruge argumenterne overfor kollegaer, der ikke er medlemmer. Hvis FOA har for få medlemmer, vil organisationen ikke være stærk nok til at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold.

- I sidste ende kan det dreje sig om vores ret til overhovedet at have overenskomster, hvor vi aftaler løn- og arbejdsforhold med arbejdsgiverne, og det var en aha-oplevelse for mange, at det er sådan, fortæller Katja Linhave.

Det var også vigtigt for tillidsrepræsentanterne at få informationer om, hvordan FOA kan hjælpe det enkelte medlem.

- For eksempel hvordan FOA kan gå med til sygefraværssamtaler og tjekke lønsedler, forklarer underviseren.