Vil du på fuld tid?

På det kommunale og regionale arbejdsmarked har deltidsansatte mulighed for at få flere arbejdstimer – helt op til fuld tid.

Aftaler mellem arbejdsgivere og fagforeninger på det offentlige område betyder, at deltidsansatte på området selv kan gøre meget, hvis de vil have flere arbejdstimer og måske komme op på fuld tid. Det vil så være en god idé, at de pågældende skriftligt gør deres ledelse opmærksom på, at de gerne vil have flere timer og eventuelt komme op på fuld tid.

Aftalerne siger nemlig, at når en arbejdsplads får ledige arbejdstimer, fordi en medarbejder stopper, eller der er behov for mere arbejdskraft, så skal arbejdspladsens deltidsansatte have mulighed for at byde ind på timerne. Og deltidsansatte skal så kunne gå op i tid og eventuelt komme op på fuld tid, hvis forskellige hensyn til arbejdspladsens drift er opfyldt. I Aarhus Kommunes Sundhed og Omsorg er der desuden indgået en lokal aftale, som endnu klarere formulerer, at ansatte her skal have mulighed for fuldtidsansættelse.

Der er altså muligheder for deltidsansatte FOA Århus medlemmer, som gerne vil arbejde mere. Og de deltidsansatte har et godt udgangspunkt, hvis de skriftligt gør deres arbejdsgivere opmærksomme på deres ønsker. Så kan de deltidsansatte nemlig dokumentere deres ønsker, hvis der opstår ledige arbejdstimer, som arbejdspladsen ikke tilbyder de interesserede deltidsansatte. Og de kan så kontakte deres tillidsrepræsentant eller afdelingen, der kan gå videre med sagen.