Fik 110.000 kr. i stedet for skattesmæk

Vores skattesystem bygger på, at arbejdsgiverne indberetter de korrekte oplysninger til Skat. Er oplysningerne forkerte, kan det have store konsekvenser for almindelige lønmodtagere.

Fik 110.000 kr. i stedet for skattesmæk

Et kvindeligt FOA-medlem stod til at få et stort skattesmæk, men fik i stedet en pose penge, da hun selv og FOA Århus havde arbejdet med sagen.

Kvinden arbejdede som ufaglært timelønnet i den århusianske ældrepleje, men hun havde så mange timer, at hun ifølge overenskomsten skulle have været på månedsløn. Århus Kommune ansatte hende derfor med tilbagevirkende kraft som månedslønnet, og den oplysning gik videre til skattevæsenet. I oplysningerne til Skat glemte kommunen sandsynligvis at modregne de penge, som kvinden allerede havde fået udbetalt på timeløn. I hvert fald troede skattevæsenet, at hun havde fået en løn på omkring 750.000 kr., og at hun derfor havde betalt ca. 100.000 kr. for lidt i skat!

FOA-medlemmet kontaktede kommunen, og det lykkedes hende med stort besvær at rede trådene så meget ud, at Skat reducerede hendes skattesmæk til 20.000 kr. Det viste sig desuden, at hun havde fået omkring 60.000 kr. for lidt i løn, fordi hun blandt andet manglede betaling for overarbejde.

Kvinden mente dog stadig, at der var fejl i hendes sag og gik til FOA Århus, som gennemgik sagen. Det viste sig, at kommunen også havde placeret nogle lønudbetalinger i et forkert skatteår, og det var årsagen til de sidste 20.000 kr., som Skat mente, at kvinden havde betalt for lidt. Samtidig viste FOA Århus’ gennemgang, at kommunen skyldte hende endnu flere penge for overarbejde, omkring 50.000 kr.

Hele den indviklede sag strakte sig over ni måneder, og havde FOA-medlemmet og hendes fagforening ikke været så stædige, kunne hun have fået et skattesmæk på 100.000 kr. I stedet fik hun altså en efterbetaling på i alt omkring 110.000 kr., før skat.