Tillidsfolk inviterer borgmesteren og rådmændene

Utilfredse kommunale tillidsfolk vil invitere Århus borgmester Jacob Bundsgaard og byens rådmænd til et møde, der skal handle om de voldsomme kommunale spareplaner.

Faglig møde om besparelser i Århus Kommune

Det besluttede de 100 tillidsfolk fra FOA, BUPL, DSR, 3F, Dansk Socialrådgiverforening og Teknisk Landsforbund, da de var samlet tirsdag d. 4. oktober 2011 hos 3F Rymarken.

Tillidsfolkene vedtog også en udtalelse, hvor de protesterer mod besparelserne. Det sker både, fordi spareplanerne vil ramme byens svageste borgere, og fordi de er unødvendige. Århus Kommune har nemlig overskud på driftsbudgettet, men budgetforliget lader børn, ældre og udsatte grupper betale for, at finansieringen af mange store anlægsprojekter halter.

Utilfredsheden med besparelserne gjaldt også selve processen. Mange mener, at den hurtige budgetproces strider mod aftaler, der handler om medarbejdernes medindflydelse, og det fik ligefrem en tillidsrepræsentant til at foreslå, at de kommunale ansatte opsiger MED-aftalen.

Læs tillidsrepræsentanternes udtalelse