Pressemeddelelse: Spar på kulturhovedstadsprojektet

FOA Århus opfordrer nu til, at Århus byråd opgiver planerne om at blive europæisk kulturhovedstad i 2017. Et byrådsflertal har vedtaget at bruge 100 millioner på projektet og vil samtidig spare millioner af kroner på børn, ældre og udsatte grupper.

- Det er helt skørt at bruge så mange penge på et kulturprojekt, når kommunen samtidig skærer ned på de ældres rengøring og sender vuggestue- og dagplejebørn tidligere i børnehave, siger FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen, der vurderer, at budgetforliget for næste år indeholder mange helt uacceptable besparelser.

Hun mener, at S-SF flertallet i Århus byråd svigter det massive røde flertal blandt århusianerne.

- Den borgerlige kulturrådmand får millioner til sit ambitiøse projekt, og de borgerlige partier får gennemført dyre udliciteringer, så deres venner i erhvervslivet kan stikke snablen i kommunekassen, mener formanden, som peger på, at 60 % af århusianerne stemte på rød blok ved folketingsvalget, mens blokken fik over 67 % ved kommunalvalget.
- Borgerne har stemt for velfærd, men får nedskæringer, mens de borgerlige får deres politik gennemført. Det er udemokratisk, at borgmesteren sætter århusianerne udenfor indflydelse, fordi han vil have de borgerlige med i et forlig, siger Kirsten Normann Andersen.

Hun opfordrer til, at byrådet dropper kulturhovedstadsprojektet og skrotter budgetforliget. Kirsten Normann Andersen mener, at byrådet bør lave et nyt budget, der desuden bygger på, at rød bloks valgsejr ved folketingsvalget har skabt en ny situation.

- Kommunen kan bruge flere penge og vil lettere kunne spare på bureaukrati, fordi rød blok har lovet at opgive nulvækstpolitikken og gøre op med bureaukrati og kontroltyranni, forklarer hun.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Afdelingsformand Kirsten Normann Andersen, 2631 3190