Chauffør fyret for satirisk badge

En af Busselskabet Århus Sporvejes chauffører er blevet fyret, fordi han bar et badge, som på humoristisk vis kommenterede bybuschaufførernes arbejdsmiljø.

Chauffør fyret for satirisk badgeDet er sket, selvom Århus Kommune i en video på kommunens hjemmeside forklarer, at chaufførerne har fuld ytringsfrihed. Endvidere har flere andre chauffører også båret det satiriske badge uden at blive straffet, ligesom mange chauffører tidligere har båret forskellige badges uden at få problemer.

Det omstridte badge kommenterer, hvordan bybuschaufførernes arbejdsmiljø er blevet mere belastet, efter Midttrafik indførte det nye århusianske busnet. Køretiderne er nemlig urealistiske, og det betyder, at chaufførerne har svært ved at holde deres pauser. Samtidig oplever passagerne, at busserne ikke overholder køreplanerne.

FOA Århus mener, at fyringen er uberettiget, og forbundets jurister overvejer nu, hvordan FOA skal gå ind i sagen.

Se tv-indslag om fyringssagen