Føler sig røvrendt af pleje-boss
Social- og sundhedsassistent Anne-Mette Boeriis har ventet i knap 10 måneder på at få erstatning på 30.000 kroner fra det konkursramte plejefirma Cenz. Direktøren fra Cenz er nu direktør et nyt plejefirma.
Af: Signe Højgaard
Opdateret 7. februar 2014 kl. 9.20.
Da plejefirmaet Cenz gik konkurs sidste sommer kom flere tidligere ansatte i klemme. Social- og sundhedsassistent Anne-Mette Boeriis har stadig ikke fået sin erstatning for, at hun blev uretmæssigt bortvist.
Hun er rystet over at høre, at Carsten Edvard Nielsen, der var direktør i Cenz, nu fortsætter som direktør i Midtjysk Pleje.
”Jeg føler mig virkelig røvrendt. Enhver må betale, hvad man skylder. Det er for galt, at han bare kan løbe fra sine regninger på den måde,” siger hun til Fagbladet FOA.
Midtjysk Pleje bliver drevet i de samme byer som Cenz, og flere af de tidligere ledende medarbejdere, ansatte og kunder går igen i de to selskaber.
Direktør: Lønmodtagere står forrest
Da Cenz gik konkurs, var flere social- og sundhedsassistenter og sosu-hjælpere gået glip af mange tusinde kroner.
Lønmodtagernes garantifond har indtil videre udbetalt godt 1,46 millioner kroner i løn til de tidligere medarbejdere. Derudover efterlod Cenz en milliongæld til blandt andet skattevæsnet, banken og andre kreditorer.
Direktør i Midtjysk Pleje og tidligere i det konkurramte Cenz, oplyser, at det indtil videre er lykkedes at inddrive 2,2 millioner kroner efter konkursen af Cenz. Det er dog ikke nok til at dække hele den milliongæld firmaet har efterladt.
Han peger på, at Lønmodtagernes Garantifond og dermed FOAs medlemmer er dem, der først får deres penge.
”Selvfølgelig er der mistet penge. Det er rigtig beklageligt, at vi måtte lukke ned. Vi skulle indfri en kredit på en million til Nordea, og det kunne vi ikke,” siger han og nævner, at det var FOA, som begærende virksomheden konkurs, fordi to medlemmer af FOA ikke havde fået i alt omkring 70.000 kroner for at være uretmæssigt fyret.
Direktør forstår frustration
Carsten Edvard Nielsen kan godt forstå, at hans tidligere medarbejder er frustreret over, at hun ikke har fået sin erstatning, men forklarer, at det ikke var hans ønske, at det skulle gå sådan.
”På intet tidspunkt har jeg været bevidst om, at der ville komme den indkrævning fra Nordea på en million, og på intet tidspunkt har jeg været bevidst om, at de ikke skulle have deres penge. Det er noget, der sker i lavinen, da Cenz går konkurs,” siger han til Fagbladet FOA.