Lokale aftaler og personalepolitikker

Overdragelsen og etableringen af fælleskommunale brandvæsener er ikke i sig selv en rimelig begrundelse for at afskedige. Se her, hvad det reelt betyder for du og dine kolleger.

Det nye fælleskommunale brandvæsen har dog samme adgang til at foretage en sagligt begrundet afskedigelse som den tidligere kommune.

Afskedigelser kan altså ske - eksempelvis begrundet i ændringer af økonomisk, teknisk eller organisatorisk art.

Rationalisering og besparelser er væsentlige elementer i etablering af de fælleskommunale brandvæsener, så afskedigelser kan komme på tale. Er det tilfældet, anbefaler forbundet, at man lokalt forsøger at lave tryghedsaftaler i form af ret til omplacering, jobbanker mm.

Forhandling af lokale aftaler, kutymer og personalepolitikker

Når der sker en sammenlægning af de kommunale brandvæsner vil fællesskabet formentlig være interesseret i at indgå nye lokale aftaler for fællesskabet, sikre en ensartet praksis og vedtage en ny fælles personalepolitik.

Det er - naturligvis - forbundets anbefaling, at afdelingerne går offensivt ind i kortlægning af de forskellige aftaler, kutymer og politikker, der eksisterer i kommunerne med henblik på forhandling af nye aftaler for fællesskabet, der bygger på højeste fællesnævner.

Fællesskabet kan frasige sig de lokalaftaler, der gælder i de enkelte kommuner. Det kan fx være forhåndsaftale om løn eller en lokal arbejdstidsaftale. Aftalerne opsiges i henhold til de bestemmelser, der er aftalt for det. Det kan fx være aftalt, at de kan opsiges med tre måneders varsel til udløbet af en overenskomstperiode eller blot med tre måneders varsel.

Hvis ikke, det fælleskommunale brandvæsen frasiger sig aftalerne, fortsætter de, og fællesskabet er bundet af dem, indtil det evt. frigør sig fra dem ved at opsige dem eller genforhandle dem.

Selv om aftalerne bortfalder, fordi det fælleskommunale brandvæsen frasiger sig dem, bortfalder de enkelte medarbejderes individuelle rettigheder og vilkår efter aftalerne ikke.

Et løntillæg fortsætter altså selv om den lokalaftale, der har udløst det, ikke eksisterer i fremtiden. Kutymer er typisk en retlig forpligtelse, der ikke er nedskrevet, men er etableret gennem en langvarig praksis og opfattes som forpligtende regler. Også kutymer skal opsiges, både over for organisationen og over for den enkelte. Varslet skal være passende - typisk indtil tre måneder, men der kan være kutymer, der kun kan opsiges til bortfald til en overenskomstperiodes udløb.

Endelig er der personalepolitikkerne, som kan have karakter af aftaler indgået i MED/SU-systemet eller karakter af ensidigt vedtagne politikker. Er der tale om aftaler, skal det fælleskommunale brandvæsens frasige sig dem over for organisationerne. Også personalepolitikken kan give individuelle rettigheder, der skal opsiges over for den enkelte.