Dansk ved en fejl: Ingen ret til job eller dagpenge

En systemfejl, som de danske myndigheder begik for 29 år siden, får nu katastrofale følger for en social- og sundhedsassistent. Fejlen betyder, at hun ikke længere er dansker, og hverken har ret til at arbejde eller til dagpenge.

I 29 år var Anita Pedersen dansker. Med dansk pas, dansk opvækst, dansk skolegang og dansk uddannelse.  Men det var en fejl, at hun blev dansk statsborger ved sin fødsel, siger Indfødsretskontoret under Udlændinge- og Integrationsministeriet. For med en thailandsk mor og en dansk far, der ikke var gift ved barnets fødsel, skal barnets statsborgerskab følge morens.

Anita Pedersen er derfor ikke længere dansker, og har ikke længere ret til at arbejde i Danmark. Og FOAs A-kasse har i dag med stor beklagelse været nødt til at meddele, at Anita Pedersen ifølge loven heller ikke er berettiget til dagpenge.

”Det er en fuldstændig grotesk sag, og jeg mindes ikke, at jeg nogensinde har set noget lignende,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

”Vores medlem har intet galt gjort. Hun er født og opvokset i Danmark. Har dansk pas. Har taget en uddannelse og passet sit arbejde som social- og sundhedsassistent. Det er de danske myndigheder, der har begået en alvorlig systemfejl, som kun blev opdaget ved et tilfælde. Alligevel får fejlen katastrofale følger for vores medlem, der nu står som ene-forsøger helt uden eksistensgrundlag.”

De danske myndigheders 29 år gamle fejl betyder, at Anita Pedersen nu skal søge om arbejds- og opholdstilladelse og om at blive dansk statsborger. Men myndighederne har meddelt Anita Pedersen, at hendes ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse sidestilles med en almindelig ”førstegangsansøgning”, der ikke giver nogen rettigheder i forhold til arbejde og ydelser, mens ansøgningen behandles.

”Jeg synes, at det er uanstændigt af de danske myndigheder. De lader en fejl, de selv har begået, få katastrofale følger. Hvad forestiller de sig, at vores medlem skal stille op i de måneder, det tager at behandle hendes sag? Når man som myndighed laver så alvorlig en fejl, er det mindste man kan gøre at hastebehandle sagen og rette fejlen,” siger Dennis Kristensen.