Ansatte i ældreplejen har alt for ofte alenearbejde

Selv om de bør være to om opgaverne, arbejder social- og sundhedsansatte alt for ofte alene, viser ny undersøgelse. Det presser de ansatte og forringer kvaliteten for borgerne, advarer FOA.

Stadig for mange oplever at skulle vende, flytte og sengebade borgere alene. Eller måske være eneste nattevagt på plejecenteret. Det er ellers alt sammen opgaver, hvor man skal være to, og derfor skal opgaver, der er bestemt til at være to-mandsopgaver, også i praksis løses af to ansatte. Alt andet duer ikke.

Sådan lyder meldingen fra forbundssekretær i FOA, Maria Klingsholm, efter fagforbundets seneste arbejdsmiljøundersøgelse blandt mere end 3.000 medlemmer har afdækket, at manglen på social- og sundhedsansatte medfører, at de alt for ofte står alene med netop den type opgaver, man ellers bør være to om at løse sammen.

Helt konkret oplever 33 procent af ansatte i social- og sundhedssektoren én eller flere gange om ugen at skulle arbejde alene, hvor de burde være to til opgaven. Endda svarer 9 procent, at de arbejder alene stort set hver dag, selv om de burde være to. Særligt galt står det til på landets plejecentre, her oplever 46 procent, at de mindst én gang om ugen oplever alenearbejde.

”Tallene for alenearbejdet er det klareste udtryk, vi kan få for, at vi mangler kollegaer. Lige nu har vi svært nok ved at skaffe personale nok, og hvordan vil det ikke se ud fremover, hvis dette her er arbejdsvilkårene? Desuden ser jeg med dyb alvor på alenearbejdet, der hvor man burde være to, fordi vi ved, at der sker flere ulykker og sikkerheden forværres. Det kan vi aldrig acceptere,” siger Maria Klingsholm, forbundssekretær i FOA.

Hun understreger, at problemet ikke ligger i alenearbejde generelt, som eksempelvis er en naturlig del af hjemmeplejen. Problemet er eksempelvis, når ansatte er alene med udadreagerende demente borgere, hvor man skal være to medarbejdere til stede.

”De ansatte i pleje- og omsorgsfagene både må løbe hurtigere og arbejde mere alene, fordi de konsekvent mangler kollegaer. Men alenearbejdet går ikke kun ud over de ansattes sikkerhed. Det går også ud over den kvalitet, borgerne oplever, og det kan vi ikke være bekendt,” mener Maria Klingsholm.”

FOA har tidligere målt på omfanget af alenearbejde, og her er der en lille fremgang at spore. Således var det i 2017 hele 40 procent af de adspurgte i FOAs arbejdsmiljøundersøgelse inden for Social- og Sundhedsektoren, der én eller flere gange om ugen oplevede at skulle arbejde uhensigtsmæssigt alene. Alligevel er Maria Klingsholm stærkt bekymret. Niveauet er nemlig fortsat alt for højt.

”Borgerne i ældreplejen er mere plejekrævende og syge end tidligere. Behovet for pleje og omsorg bliver ikke mindre. Så tallene er dybt problematiske, da sværere patienter og for få medarbejdere altid er en dårlig kombination, hvis opgaven kræver at man er to,” siger forbundssekretæren.

Hun kalder derfor på, at lederne træder i karakter og sikrer ordentlige arbejdsrammer.

”FOAs medlemmer brænder for at gøre en forskel for andre mennesker. De er en helt afgørende brik i det danske velfærdssamfund. Men hvis lederne ikke kan sikre et ordentligt arbejdsmiljø, hvor der også bliver skabt et rum, hvor det er muligt for medarbejderne at sige til og fra, bliver det vanskeligt at fastholde og rekruttere medarbejdere til et i forvejen personalemæssigt udmagret område,” advarer Maria Klingsholm.

Forbundssekretær Maria Klingsholm, telefon: 31 79 19 78

Hent billede