En frygtelig og tragisk hændelse

Det vigtige er nu, at vi tager hånd om personale og patienter siger FOA efter endnu et drab i psykiatrien.

”Det er frygteligt og tragisk, at det her sker igen. Endnu et drab på en ansat i psykiatrien. Det, der bare ikke må ske,” siger Tanja Nielsen, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Udtalelsen kommer efter nyheden om, at en ansat på Psykiatrisk Center Glostrup er død efter et knivstikkeri på centret fredag middag. Yderligere et medlem af personalet er såret, og en har fået overfladiske skader.

”Lige nu handler det om at tage hånd om personalet, og de berørte borgere, som selvfølgelig er dybt påvirket at denne voldsomme handling.

Knivstikkeriet fandt sted på Retspsykiatrisk Ambulatorium i Brøndby, der tager sig af patienter, der er idømt en behandlingsdom for kriminalitet.

”Vi kender på nuværende tidspunkt ikke de nærmere omstændigheder ved episoden, og derfor skal vi ikke begynde at gætte på, hvad der er sket. Nu skal vi give de ansatte tid til at komme sig over den uhyggelige episode, og når vi er blevet klogere på det, der er er sket, skal vi sørge for at agere på den viden,” mener Tanja Nielsen.

Det er ottende gang siden 2012, at en ansat i psykiatrien er blevet dræbt som følge af sit arbejde.

”Uanset de nærmere omstændigheder ved overfaldet og drabet på Ambulatoriet i Brøndby, så er det vigtigt, at vi får sat gang i den ti-årsplan for psykiatrien, der gudskelov er bred opbakning til. Det er FOA meget optaget af. Både på vegne af de ansatte, men også til gavn for patienter og pårørende,” siger Tanja Nielsen.

Sektorformand Tanja Nielsen, telefon: 22 59 07 35

Hent billede i høj opløsning