Permanent ordning med højere dagpenge er godt nyt

Fagforbundet FOA glæder sig over regeringens planer om at permanentgøre med højere dagpenge til ledige, der fx uddanner sig til social- og sundhedshjælper.

Når regeringen senere på ugen fremlægger næste års finanslov, lægger man op til at permanentgøre en vigtig ordning, der gør det muligt for ledige at uddanne sig på højere dagpenge inden for udvalgte fagområder.

"Det er en rigtig god nyhed. FOA har mange medlemmer, der gør brug af ordningen. Derfor har vi også arbejdet for at skabe en varig løsning, der hjælper vores ledige kollegaer tilbage på arbejdsmarkedet, hvor der er et stort behov for dem," siger forbundssekretær i FOA Helena Mikkelsen.

Hun peger på, at ordningen tjener to vigtige formål:

"Dels er ordningen en økonomisk håndsrækning til ledige, der måske har stiftet familie, og derfor har svært ved at takle økonomien under uddannelsestiden uden den højere dagpengesats. Dels ser vi nu, at ordningen formår at tiltrække ledige til nogle af de vigtige uddannelser, hvor vi har enormt behov for at få folk til at søge ind på."

Helena Mikkelsen fremhæver blandt andet, at ordningen har fået flere til at uddanne sig til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og serviceassistent.

Med ordningen får ledige mulighed for at uddanne sig inden for udvalgte fagområder på 110 procent af den almindelige dagpengesats. Ifølge mediet Finans vil regeringen afsætte 224 millioner kroner til ordningen i 2024. Derefter lægges der op til at gøre ordningen permanent med 300 millioner kroner årligt.

En opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet viser, at omkring 2.800 ledige er påbegyndt et forløb på uddannelsesløft på 110 procent i perioden fra 1. august 2020 til 31. december 2022.

Ledige bruger især ordningen til at søge ind på social- og sundhedshjælperuddannelsen og på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Derudover er vigtige fagområder som serviceassistent også at finde på listen.

"Det fortæller mig, at det virker ved at tiltrække ledige til uddannelser, hvor vi har et stort behov for arbejdskraft," siger Helena Mikkelsen.

De højere dagpenge for ledige er en del af regeringens finanslov, der forventes at blive præsenteret i denne uge. FOA har ikke set det samlede udspil.

Forbundssekretær Helena Mikkelsen, telefon: 31 35 17 04

Hent billede i høj opløsning