Det går for langsomt

Der skal skrues op for tempoet for at få flere undervisere med SOSU-baggrund ansat på SOSU H. Det mener Janine Almy, der er FOA SOSUs repræsentant i SOSU H’s bestyrelse.

Hvis man spørger Janine Almy, om der bør være flere med SOSU-baggrund som undervisere på SOSU-uddannelserne, er det som at trykke på en knap. Det er tydeligt at høre, at her er tale om en hjertesag.

”Selvfølgelig skal der være flere”, slår hun fast. ”Skolebestyrelsen besluttede allerede i 2021, at der skulle arbejdes mere strategisk med det, fordi det gik for langsomt. Men det gør det stadigvæk”.

Janine Almy sidder som FOA SOSUs repræsentant i SOSU H’s bestyrelse og forretningsudvalg. I bestyrelsen gentager både hun og FOAs øvrige repræsentanter utrætteligt budskabet om, at SOSU-uddannede bør undervise SOSU-elever.

”Sådan er det på alle andre erhvervsuddannelser, og sådan bør det også være på vores, så eleverne har nogen at spejle sig i. Det vil give en bedre sammenhæng mellem skole og praktik og gøre teorien mere nærværende for eleverne, når underviseren kan relatere den til erfaringer fra praksis. Desuden vil det synliggøre flere karriereveje inden for faget”.

Puster ledelsen i nakken

Bestyrelsen har bedt om løbende blive orienteret om status på området, og hvad der fra skolens side bliver gjort for at få tallet op.

”Vi puster dem i nakken”, som Janine Almy udtrykker det.

Selvom stillingsannoncer fra skolen efter sundhedsfaglige undervisere nævner, at det for eksempel kan være social- og sundhedsassistenter, kan der gøres meget mere for at synliggøre det, mener Janine Almy.

”Jeg har mødt et hav af dygtige praktikvejledere, som ville være fantastiske undervisere, men det nytter jo ikke noget, hvis de ikke kan se sig selv i et stillingsopslag. Annoncen bør specifikt nævne, at man søger nogen, som har erfaring med praktikvejledning. Desuden bør det gøres tydeligere, at man ikke nødvendigvis skal opfylde kravet om en erhvervspædagogisk diplomuddannelse, men kan tage den, efter man er blevet ansat”.

Problematikken gentager sig i øvrigt, når skolen søger efter censorer. Også her fylder andre fagligheder alt for meget, mener hun.

”Man sætter jo heller ikke en VVS’er til at bedømme en tømrer”.

Læs om Birgit Skog og Camilla Green Paulsen, der begge har valgt undervisning som karrierevej.