$name

ISS dropper ældreområdet

ISS koncernen har solgt sine aktiviteter på ældreområdet. Der er ikke penge nok at hente.
Carepartner Danmark, som er et slags familiemedlem, har købt ISS aktier, og ser derimod en stor fremtid indenfor ældreområdet.

Af Merete Astrup

Efter ti års ihærdige forsøg på at blive den førende private aktør på ældreserviceområdet, dropper ISS nu ud.

Der er simpelthen ikke penge nok at tjene i forhold til de krav, der stilles på bundlinjen.
I stedet vil ISS satse stærkere på sygehusområdet, hvor man tror på en positiv udvikling.

Personalet på de 5 plejehjem og i de ni kommuner, som ISS havde hjemmeplejeaftaler med i Danmark, kommer ikke til at mærke nogle forandringer lige med det samme.

Blandt plejehjemmene er Frydenholm i Søllerød. Som de andre plejehjem får Frydenholms personale blot nye ejere, nemlig Carepartner Danmark.

Formelt er ISS's udsalg af ældreområdet sket ved at sælge 51 % af aktierne.
Aktiviteterne overtages af den nuværende ledelse i selskabet Carepartner, som deles i Carepartner Danmark, Carepartner Sverige, Carepartner Norge og Carepartner Finland.
ISS trækker sig således ud på sidelinjen som passiv medejer.

Stor fremtid
Administrerende direktør i Carepartner Danmark, Søren Gaardboe, ser det ikke som et nederlag for de private aktører på ældreområdet.

- Slet ikke. Man vil i den kommende tid se os endnu stærkere på banen. Vi har den fordel frem for koncernen ISS, at vi, i Carepartner Danmark, ene og alene skal koncentrere kræfterne om ældreområdet. Det glæder jeg mig meget til.

- Hvorfor tror du, at I kan tjene penge, når ISS ikke kunne?
- Det kan vi, fordi vi ikke har de samme økonomiske krav til indtjening, som ISS har som en børsnoteret koncern. Vi beholder alle de fordele, der er ved at være i et stort system, men vores kommandoveje bliver meget kortere. Det vil personalet også komme til at mærke senere. Det er vores koncept, at vi vil gøre en forskel på personale- og kompetenceudviklingen.

- Så du er ikke nervøs for, at private aktører har spillet fallit på området?
- Overhovedet ikke. Man vil se endnu mere udlicitering i de kommende år fra kommunerne, og hele fritvalgsordningen vil blive et marked, vi byder ind på, siger Søren Gaardboe.

- Vil I tage udfordringsretten op?
- Man kan ikke lovgive for to partnere. Hvis den ene ikke vil være med, går den ikke. Så vi går ikke ind og udfordrer hvor som helst og når som helst. Vi vil ikke presse kommunerne til noget.

Men det kan I vel ikke tjene penge på?
- Jo, for jeg tror på, at kommunerne selv vil henvende sig og spørge, om vi vil udfordre. Udviklingen vil gå i den retning.

- Du ser slet ikke ISS's salg af aktiviteterne som en lakmusprøve på, at det offentlige gør arbejdet godt nok?
Nej.

Det mener andre:
Vagn Ry Nielsen (S) er formand for social- og arbejdsmarkedsudvalgene i Kommunernes Landsforening:
"Det er et kraftigt signal om, at vi ikke er så dyre og dårlige endda."

Arbejdsmarkedsforsker, Niels Åkerstrøm Andersen, Handelshøjskolen i København:
"Fordi der allerede var skåret ind til benet, i den offentlige ældrepleje, har ISS haft svært ved at skabe en fornuftig forretning."

Formand for FOA, Dennis Kristensen:
"En cadeau til alle offentlige ansatte. Jeg kan kun opfatte det som et bevis på, at det ikke står så grelt til med det offentliges konkurrenceevne på ældreområdet, som nogle har frygtet."